آمادگی برای مراسم اعتکاف و راهبرد همراستایی امام، قرآن، مسجد
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها
وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ (سوره مبارکه بقره:125)
سه مفهوم از یک حقیقت هستند که معادل یکدیگرند و قداست و نقششان و درک مراتبی که در زندگی ایجاد می کنند بسیار مهم و راهگشاست.
ربط دو مفهوم از این سه مفهوم برای عرف ما شناخته شده است؛ همه می دانیم که امام و حقیقت او با قرآن همراستاست.
امام را قرآن ناطق میشناسیم و البته که قرآن را نیز باید امامی بدانیم که شرح و تفصیل همه آیات و معارف ضروری زندگی و حیات طیبه است. مفهوم سومی که معمولاً مغفول است، مسجد است. مسجد امامِ همه بناهایی است که جامعه انسانی را می سازد. مسجد بستر و خانه قرآن و امام است.مسجد امامی است که به شکل یک بنا، پایگاه و سازماندهی مؤمنین جلوه کرده است؛ همانطور که قرآن امامی است که در جلوه کتاب و کلمات خود را معرفی نموده است. این سه را که بشناسیم و جهت آنها را در نظام معرفتی خودمان با آنها هماهنگ کنیم، امکان و قدرت برقراری حاکمیت الهی را می یابیم.
بر این اساس اعتکاف چیست؟ و چگونه می تواند در این خصوص راهگشا باشد؟ چه طرحی می تواند اعتکاف را به عنوان عبادتی که امام، قرآن و مسجد را در یک راستا قرار می دهد، وارد معرکه جدی جامعه نماید؟
راه حل در سوره مبارکه حجرات بیان کرده است(یعنی رجوع به قرآن)، معارف و مضامین این سوره انتخاب می شود. در ثواب قرائت آن سوره می خوانیم که ثواب قرائت این سوره زیارت رسول خداست.(یعنی رجوع از قرآن به ساحت پیامبر و شأن امامت او در جامعه)اکنون اگر این هر سه قالب و شکل اقامت در مسجد را بیابد،(مثلا در اعتکفی سه روزه) مسجد تبدیل به زیارتگاه امام میشود برنامه و معارف این اقامت و زیارت نیز بر عهده سورهای از سوره های قرآن خواهد بود.
اکنون پیام و اصلاح برادری به عنوان موضوع محوری سوره مبارکه حجرات می تواند ولایتپذیری را در سایه قرآن و درمحمل مسجد، نهادینه و تبدیل به جریان نماید.