.

بایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

به درخواست انتشارات کتابی پیشنهادی برای برگزاری مراسم اعتتکاف، درخواست شد؛ فرصت تألیف تا زمان مقرر نبود، کتاب زندگی به سبک زیارت، سوره نوشت های سوره مبارکه حجرات را پیشنهاد دادیم. در توجیه تناسب این کتاب با این مراسم که چندان هم دور نیست، مطالب زیر نوشته شد.


وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ (سوره مبارکه بقره:125)

سه مفهوم از یک حقیقت هستند که معادل یکدیگرند و قداست و نقششان و درک مراتبی که در زندگی ایجاد می کنند بسیار مهم و راهگشاست.

ربط دو مفهوم از این سه مفهوم برای عرف ما شناخته شده است؛ همه می دانیم که امام و حقیقت او با قرآن همراستاست.

امام را قرآن ناطق می­شناسیم و البته که قرآن را نیز باید امامی بدانیم که شرح و تفصیل همه آیات و معارف ضروری زندگی و حیات طیبه است. مفهوم سومی که معمولاً مغفول است، مسجد است. مسجد امامِ همه بناهایی است که جامعه انسانی را می سازد. مسجد بستر و خانه قرآن و امام است.مسجد امامی است که به شکل یک بنا، پایگاه و سازماندهی مؤمنین جلوه کرده است؛ همانطور که قرآن امامی است که در جلوه کتاب و کلمات خود را معرفی نموده است. این سه را که بشناسیم و جهت آنها را در نظام معرفتی خودمان با آنها هماهنگ کنیم، امکان و قدرت برقراری حاکمیت الهی را می یابیم.

بر این اساس اعتکاف چیست؟ و چگونه می تواند در این خصوص راهگشا باشد؟ چه طرحی می تواند اعتکاف را به عنوان عبادتی که امام، قرآن و مسجد را در یک راستا قرار می دهد، وارد معرکه جدی جامعه نماید؟

راه حل در سوره مبارکه حجرات بیان کرده است(یعنی رجوع به قرآن)، معارف و مضامین این سوره انتخاب می شود. در ثواب قرائت آن سوره می خوانیم که ثواب قرائت این سوره زیارت رسول خداست.(یعنی رجوع از قرآن به ساحت پیامبر و شأن امامت او در جامعه)اکنون اگر این هر سه قالب و شکل اقامت در مسجد را بیابد،(مثلا در اعتکفی سه روزه) مسجد تبدیل به زیارتگاه امام میشود برنامه و معارف این اقامت و زیارت نیز بر عهده سورهای از سوره های قرآن خواهد بود.

اکنون پیام و اصلاح برادری به عنوان موضوع محوری سوره مبارکه حجرات می تواند ولایت­پذیری را در سایه قرآن و درمحمل مسجد، نهادینه و تبدیل به جریان نماید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۹
کاظم رجبعلی

نظرات  (۱)

۰۱ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۰۵ ف. شریعتمداری
باید معلوم کرد نقش مراسمی مانند اعتکاف در یک جامعه مدنی چیست؟
آیا شبیه مراسماتی مانند هیئات مناسبتی، زیارتهای دسته جمعی و... است؟با کمی تغییر در آداب و احکام...که معمولا برگزارکنندگان و متولیان نیز چنین دیدی دارند.

جالب است که بین برنامه های مختلف مذهبی که در جامعه فعلی ما رسم شده است و به شکل واجبات بعضا درآمده اند، آن برنامه ای که در/از زمان حضرت رسول(ص) وجود داشته و اهتمام ویژه ای ایشان داشته اند، گو اینکه بر ایشان واجب بوده است، یکی اش همین اعتکاف است.

اعتکاف هم مانند حج جنسی منسکی دارد. یعنی دارای ساختار و آداب خاصی است تا اجرا شود. اما در محتوای اذکار و عبادات دست فرد کاملا باز است. گو اینکه قرار گرفتن در چنین ساختاری اصل است.

شاید اگر قرار باشد بیشتر به آن پرداخت در مثلث روزه (امساک به همراه طهارت) زمان(رجب، شعبان یا رمضان) و اقامت در یک مکان (مسجد جامع شهر) بتوان تحلیلش کرد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی