.

بایگانی

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

مدتی است که از قرار دادن متن های تقدیم به و چکیده سوره نوشت ها غفلت شد. به لطف خدا به تدریج متن ها را برای مطالعه و بهره مندی از نظرات دوستان خواهم گذاشت. این کتاب به همت سرکار خانم پورصالحی تدوین شد. ان شاءالله خودشان و همسر محترمشان و کوچولوی قشنگشان همیشه سالم و سرحال باشند. البته سایه سرکارخانم قنبریان بر همه کتاب های سوره نوشت همواره مستدام که زحمت نگارش و ویرایش اولیه و ثانویه بسیاری از این کتابها با ایشان بوده است.

تقدیم به...

ساحت پیامبری که آینه تمام ­نمای توحید و اخلاص است و در مواجهه با یک دنیا نقص و اشتباه و پلیدی، جان و آبرو و آزادی خود را فدا می­ کند، تا کرامت و حکمت، بهره و ثمره انسان­ها شود، که در آینه زلال وجود او حتی دشمنانی که قصد جانش را کرده­ اند، چونان ستارگانی هستند که وظیفه ظهور و طلوع آنها به عهده اوست. تقدیم به یوسف علیه السلام که چه خوب از عهده رسالتش برآمد، که تمامی دشمنانش از برادران گرفته تا زلیخا، به لطف کرامت او نه تنها تحقیر نمی­ شوند و نمی­ شکنند، که ستارگان بی­ بدیل حکمت می­ شوند در آسمان هستی.

چکیده

سوره مبارکه «همزه» را که می ­خوانی جهنم را به عنوان یک حقیقت می­ شناسی و بر خطر آن با بندبند وجودت شهادت می ­دهی. این سوره را که می­ خوانی طعنه­ و سرزنش و تحقیر دیگران در چشمت با جهنم برابر می­ شوند. زمینه ­های طعنه زدن در تو، که شامل رویکرد نادرستت به دنیا و نسبت آن با تحلیل نادرست­ ترت از جاودانگی است، از بین می­ روند؛ زیرا وقتی تصوراتت در می ­مانند از عظمت شعله ­هایی که خداوند بر افروخته باشد، طلوعش از دل­هاست، احدی از آن بیرون نمی­ماند و امتدادش همه مراتب موجودیت انسان است؛ جایی و زمینه­ ای برای همز و لمز نمی ­ماند؛ پس آیینه­ ای می­ شوی، که به اقتضای آیینه بودن، برایش منظرهای سه­ گانه ­ای از تصور شکسته شدن، آداب و قواعد شکسته نشدن و نشکستن و مصادیق عینی کسانی که نمی­ شکنند و هم نمی­ شکنند تصویر می­ شود. این سوره، زودرنجی و شکنندگی را از تو می­ گیرد و پاکت می­ کند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۴ ، ۰۹:۲۱
کاظم رجبعلی

این سوره "بسم الله الرحمن الرحیم"ندارد.

اللهم صل علی فاطمه وابیها وبعلها وبنیهاو سرالمستودع فیها

به بهانه سوره مبارکه برائت دیماه86

شبی است آرام !خیمه ها برپاست،اسب ها وشتران آرامند،باد به آهستگی می وزدومردانی به آهستگی سخن می گویند!

درفضایی مرموز ودرپچ پچی پیچیده در سکوت،دست هایی یکدیگر راپیدا می کنند؛وپیوندی منحوس خبراز گسستی نامبارک دارد!واقعیت به نفع همه است !مگر میتوان عهد وپیمانی را که با دیگران گذاشته شده نادیده گرفت؟

واقعیت را بایدپذیرفت![1]

صبح است وخورشید از انتهای افق ،آرام آرام طلوع می کندومردم را از خانه ها به بیرون می کشد.

بازاراست شلوغ وپررونق آدم ها دودسته اند یا خریدار یا فروشنده!حق بامشتری است همه را باید راضی نگه داشت!

گردش سرمایه ها ،سرمایه داران....[2]

واقعیت را باید پذیرفت!

دوباره شب می شود باز هم شب آرام است وآرامش شب بستری است برای مرور واقعیت ها،مرورخواستن ها ونخواستن ها !مرور پیوندها مرور همسر، عشیره، پدر، فرزند، برادر...[3]

واقعیت را باید پذیرفت!

باید پذیرفت قداست ها واحترام هایی را که واقعیتی تاریخی دارند،متولیان مسجد الحرام را باید باور داشت،باید پذیرفت ارزش وشرف سقایت حجاج را!مگر می شود قداست احبارورهبان را نادیده گرفت؟واقعیت را باید پذیرفت![4]

واقعیت را بایدپذیرفت؟

واقعیت ها شهر رااحاطه کرده اند!همه دم ازواقعیت می زنند!اگر رسول خدا را به پذیرش حکمیت وا دار می کنند،[5]اگر ابلاغ برائت از واقعیت های وارونه را برگرده ابو واقعیت میگذارند[6]،اگر به زمین چسبیده اند ونسبت به جها دسنگین هستند،اگرنمازکسالت آوراست وانفاق ناپسند،یااگر به منکر امرمیکنند واز معروف نهی می نمایند،یا اینکه رسول خدا را اذُن وساده لوح می خوانند،همه اش به خاطرپذیرش همین واقعیت هاست[7]!پس نگوئید باید واقعیت را پذیرفت!هرواقعیتی را نباید قبول کرد!



تصویری از سال9هجری ودرآستانه ابلاغ آیات برائت.[1]

اشاره به آیه24 سوره برائت.[2]

اشاره به آیه23و24 سوره برائت.[3]

اشاره به آیات19و34 سوره برائت.[4]

اشاره به فرستادن ابو بکر برای ابلاغ آیات برائت که البته وحی مانع آن گردید.[5]

اشاره به شخصیت ابوبکر که از این حیث کاندیدای طیف خاصی از مسلمین بود.[6]

اشاره به آیات سوره برائت.[7]

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۴ ، ۱۳:۱۷
کاظم رجبعلی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

برادرانم تو را علیه السلام نمی­ خوانند؛ می­ گویند علی«کرّم الله وجهه»و بر این منقبت حکایتی نقل می­ کنند از دورانی که در بطن بنت اسد بودی؛ که از آن زمان هرگز به رسول خدا پشت نکردی و رویت لحظه­ ای از او برنگشت.

مولای روسپیدان عالم! خدا سلام بر وجه کریمت را کرامت داخل شدن به اسلام و دخول ایمان در قلب­ها تعریف کرد؛ و از این روست که هر کس روی ترش کند و چهره درهم کشد، توبیخ می­شود.

آیین تو انقلاب قلب­هاست  که هر ضربان و کوبش خالصی، لاجرم جان را به مقصد چهره­­ ات می ­رساند.

قلبت به انقلاب، همه چهره­ ات را گرفت؛ و اینچنین شد که چون محاسن سفیدت به خونِ سر خضاب شد، انقلابت به ثمر نشست؛ فزت و رب الکعبه.

این صدای انقلاب خون است؛ امام سینه­ ها، به بهشتِ زهرا رسید؛ یعنی که قلبی با سیلی از جماعت همراهش تا چهره­ ای دوید؛ که چهره علی غرق در خون شد!

هر کس انقلاب تو را یاد ­کند، همه وجودش در قلبی خلاصه می­ شود؛ قلب که باشد چشمی برای دیدن نمی­ خواهد که سراسر چشم است؛ دیدن در اینجا دویدن است که در اختلاط  و وحدت میان قدم با چشم، دویدن، کار هر دو را می­ کند. تقلّا می­ کند، عصایی به دستش می­ دهند تا نیاز به دیدن را برود؛ طی کند و عصابزند که هر بار عصا زدنش، تپیدن و حیات است. لحظه­ ای که عصا نزند، نیست؛ مرده­ است؛ تا کجا باید عصا بزند و برود؟ تا خضاب چهره­ اش به خون سرخ؛ میدان شهدا.

انقلاب تو، طعم تماشای تو را می­ دهد که حاضر شدن در معرکه قیام، حاضر شدن بر سفره کریمانه چهره توست. اینبار شیعه انقلابی توست که همچون خون رنگینت منظرت را پر می­ کند و طعم شنیدن یک فزت و رب الکعبه از زبان روزه­ دارت، میل­ها را به سادگی و تواضع، به تعادل و ایمان، به فراوانی و اختیار، به نشاط و بهجت، منقلب می­ کند.

این طعم نان جو و نمک نیست؛ این طعام انقلاب علی است که به عدالت دولت تعیین می­ کند و توی دهان این دولت می­ زند؛ بر دیوار کعبه تکیه می­ کند؛ آه؛ فزت و رب الکعبه.

اکنون نمایش قلبها بر صفحات چهره­ ها تماشایی است. و سلام بر وجه کریمت را پاسخی است که صدایش از تصویرِ«وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ*ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ *وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَةٌ * تَرْهَقُها قَتَرَةٌ» شنیده می­ شود.

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۴ ، ۰۶:۰۱
کاظم رجبعلی
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها
بی تردید حاکمیت با خود ادبیاتی دارد که این ادبیات به عنوان بخشی مهم از یک نظام آموزشی، ملتی را تحت تأثیر خود قرار می دهد. این آموزش غیر از سواد خواندن و نوشتن و غیر از طی کردن مدارج علمی دانشگاهی و حوزوی است. جنس این آموزش از همان علم آموزی و تربیتی است که مثلاً امام خمینی(ره) صدا و سیما را به عنوان دانشگاه آن علم میشناساند. جنس این دانش همان «الناس علی دین ملوکهم» است. همان عواملی است که از آن به عنوان اخلاق در سطح عموم جامعه یاد می شود. بر این اساس اینکه پیش از این برای سوره مبارکه عبس تیترهایی با عنوان کلی «زندگی در زیّ طلبگی» انتخاب شد، از جهت دلالتش بر نظام اموزشی صحیح است. اما دو ضعف جزئی دارد؛ یکی مربوط به همین توضیحات می شود؛ یعنی باید نظام اموزشی را کلی تر از نظام طلبگی و حتی تعلیم و تربیت به معنای متعارف در نظر بیاوریم. دوم اینکه عتاب و خطاب در سوره مبارکه ضرورت تکیه بر متن هایی را که آسیب شناسانه وارد موضوع شوند را ضروری می کند. بر این اساس سوره مبارکه عبس با تیتر کلی «زندگی به سبک بی تدبیری و افسردگی» انتخاب شد تا این سوره بتواند هشداری باشد بر خطرات آنچه که اخیراً دولتمردان ما در پیش گرفته اند. اما عنوان کلی و تیترهای سرنخ و زیرتیترها به شرح پیش رو قابل بسط و تفصیل است:

زندگی به سبک بی تدبیری و افسردگی
عنوان کلی فصل یک: زندگیِ نمایشی
1. حالات چهره ها
2. نمایش بی تدبیری
3. نمایش افسردگی

عنوان کلی فصل دو: زندگی، متن فاقد ارزش
1.متن فاقد کرامت
2. متن فاقد ارتفاع
3.متن فاقد طهارت
4.متن فاقد وساطت کرامت و برّ

عنوان کلی فصل سه: زندگی بدون علایم حیات
1.انحراف از اقتضای خلقت
2.انحراف از اقتضای برانگیخته شدن

عنوان کلی فصل چهار: زندگی بدون ذوق
1. محرومیت از تواضع و سادگی
2. محرومیت از تعادل و ایمان
3.محرومیت از فراوانی و اختیار
4.محرومیت از نشاط و بهجت

عنوان کلی فصل پنچ: حقیقت زندگی
1.حقیقت پیوندها
2.حقیقت چهره ها
۳ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۴ ، ۰۲:۳۳
کاظم رجبعلی
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها
سرتیتر1(آیات1-10): استعداد طلبگی
1- حال طلبگی و پاسخ شایسته آن
2-کسانی که نباید پذیرفت
3-کسانی که باید پذیرفت

سرتیتر2(آیات11-16): نظام طلبگی
1- ارزشمندی درس
2-ارتفاع درس
3-پاکی و زلالی درس
4-ارج و خوبی وساطتت کنندگان درس

سرتیتر3(آیات17-23): دلیل طلبگی
1-اقتضای آفریده شدن
2-اقتضای برانگیخته شدن

سرتیتر4(آیات24-32): نگاه و ذائقه طلبگی
1-منظر و طعم انگور و سبزی
2-منظر و طعم زیتون و نخل
3-منظر باغ های انبوه
4-منظر و طعم میوه و سبزه زار

سرتیتر5(آیات33-42): سرانجام  و کارنامه طلبگی
1- شاخص پیوندهای حقیقی
2- شاخص چهره ها

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۹۴ ، ۱۱:۳۲
کاظم رجبعلی