.

بایگانی

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و الحمدلله ربّ العالمین

ختم مفهومی دوشنبه­ ها برای بنده حکم همان علینی را دارد که حضور در آن آدم را از سجین بیرون می ­آورد و اگر قسمت­­ هایی دارد که متوجه نمی­شوم شاید به خاطر همین بودن در سجین است، اما با این حال سعی می­کنم حتی اگر شده ادای علیون را دربیاورم و در کلاس بمانم و بشنوم و بشوم جزء علیین ان شاءالله به برکت سوره­های قرآن.

همنشینی هفت یا هشت ماهه با سوره مبارکه عبس، مدام به من خاطر نشان کرد که تو با دو چشمت، اعمی­تر از هر اعمی هستی که برای تذکره آمده است و مرور مکرر در مکرر این سوره به بهانه­های مختلف سعادتی بود برای منی که تشنه ذاکر شدنم و به دنبال راهی برای آن. سوره برایم حکم خورشیدی را داشت که برای بهره گرفتن از آن باید مداری دائمی می­شدم از سعی و خشیت و ......

در مورد ختم مفهومی باید عرض کنم که همان تذکره­ای که برای استفاده همه است و این به مخاطب آن بستگی دارد که با چه وجهی در آن شرکت می­کند و چگونه از طعام آن بهره می­برد. سفره ای گسترده که انواع طعام در آن وجود دارد و هرکس به اندازه ظرف وجودی­ می­تواند از آن بهره ببرد. که اگر خوب بنشینی سر سفره و آداب میزبانی و مهمانی را رعایت کنی می­توانی هم­سفره رسولی بشوی و تمام وجوت بشود وجهی خندان.

ویرایش سوره عبس برای بنده رزقی بود بس عظیم که نصیبم شده بود و برکاتی عظیم داشت. در طی کار به نکات مختلف بیان شده در صوت دقت کردم و از لحاظ بیان سوره شاید بتوان گفت که مطالب ارائه شده به 4 دسته تقسیم می­شوند:

1.       مطالب اختصاصی خود سوره(ثواب قرائت، کار واژه ای، بیان روایی و....)

2.       سوره در بعد اجتماعی

3.       سوره در بعد خانواده

4.       سوره در بعد هنر ادبیات رسانه

که البته در ویراش سعی شد که مطالب دسته اول لحاظ شود و کمتر از مطالب سه دسته بعدی باشد زیرا بیان مطالب سه دسته بعدی با تمثیل­های زیادی بود که باعث حجم بالای صوت می­شد و بیتشر سعی بنده این بود که شنوده با شنیدن این صوت بتواند یک دید کلی و جامعی نسبت به خود سوره بدون هیچ زاویه­ای پیدا کند.

در کل صوت اشارات زیادی از زوایای مختلف به سه تخصص ویژه مدرسه حمد شده بود که استخراج آنها خود می­تواند پک مفیدی برای کار افراد در این زمینه باشد و فکر کنم با کمی صرف وقت بتوان پک­های از سوره­های ختم مفهومی به صورت اختصاصی برای کارهای آموزشی، رادیویی، کلاس­های تدبر و ... استخراج کرد.

اگر بخواهم صوت 30 ساعته را تقسیم بندی کنم شاید بتوان به این موارد اشاره کرد که البته به صورت تخمینی می باشد:

1.       9 ساعت مباحث سوره از زوایای مختلف

2.       2 ساعت صوت سوره

3.       3 ساعت پرسش و پاسخ­های افراد

4.       2 ساعت مباحث تخصصی

5.       12 ساعت تیتر زنی

6.       2 ساعت زمان­های هدر رفته

نکات فنی و ایراداتی که باید در ختم مفهومی باید برطرف شود عبارتند از

1.       وقتی فردی سخنی می­گوید که مهم است، توسط استاد تکرار شود

2.       قسمت­هایی که روی تخته نوشته می­شود تکرار شود

3.       هنگامی که مبحثی از روی تخته توضیح داده می­شود به جای اشاره خوانده شود

4.       مخاطبین اجازه بدهند توضیحات استاد تمام بشود و بعد سوال خود را بپرسند.

5.       لپ تاپ از ریکورد دور باشد

سخن آخر

قطعا برکات و خیرات ختم مفهومی خارج از فهم بنده حقیر است و کاری هم که انجام شده شایسته این کلاس نبوده است و کاستی های زیادی دارد اما امیدوارم که روز به روز کارهایم بهتر شود و بتوانم به عنوان سربازی لایق خدمتگزار قرآن ناطق باشم.

التماس دعا

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۳:۳۹
کاظم رجبعلی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

سرکار خانم کاظم لو زحمت کشیدند و 30ساعت جلسه ختم مفهومی در مورد سوره مبارکه عبس را به سه ساعت چکیده تقلیل دادند دیروز حدود دو ساعت را گوش دادم.

راستش از سختی صحبت ها خیلی اذیت شدم. قبلاً فکر می کردم  اشکال کارم استفاده نکردن از تخته و خلاصه تخته ای ارائه ندادن است. در کمال شگفتی فهمیدم ارائه هاخیلی هم تخته ای است. اما یک اشکال وجود دارد و آن هم این است که تخته نامرئی است و تو با انگشت روی تخته فرضی در حال کنار هم قرار دادن گزاره هایی هستی که خودت هم اگر مستمع باشی، فقط با تمرکز فوق العاده می توانی بفهمی. البته ظاهرا ناخودآگاه چون متوجه این سختی بوده ام، هی یک مطلب را تکرار میکنم که خود این  هم خیلی ملال آور است. حرف زدنم شبیه حرف زدن یک گنگ و لال است با همان سختی که او در تفهیم منظورش به دیگران دارد. پناه به خدا خیلی امیدی به اصلاحم نیست چون معمولاً از آخر می فهمم و چون در بسیاری از اوقات لحظه فهمیدن با لحظه گفتن منطبق است، فرصت از اول گفتن نمی ماند. چندباری سعی کرده ام اما نشد چون اینطوری فهمم خاموش شده است. این لال اگر خوب هم نشود مهم نیست شاید اینکه مخاطب اذیت میشود هم مهم نباشد چون نهایتاً اگر خوشش نیامد همراهی نمیکند. مشکل جفای به قرآن است. البته همه این صحبت ها بدان معنی نیست که دیگر سر کلاس نروم که خود این، جفای بزرگتر به قرآن و وسوسه شیطان است. میخواستم بگویم اگر بفهمم تکلیفم سکوت است و نه کلام، کاملاً توجیه و آماده هستم. من دور ترین آدم ها به ارائه مطلبم؛ اما چه کنم که حجتی برای ارائه نکردن ندارم.خدا ان شاالله من و شما را در جایی که خود می پسندد مصرف کند
۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۱۰:۱۰
کاظم رجبعلی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

قابی از چهره های قرآنی(روایت قرآن از چهره های قرآنی) که پیش از این چکیده و متن تقدیم به... آن به رؤیت دوستان رسید، ضمیمه ای لازم داشت که انتخاب و نگارش شد. زیارت وارث به روایت مصباح المتهجد این ضمیمه بود که با عنوان کلی فصل قرینه سازی سامان یافت. اطلاق قرینه به دلیل ماهیت ادعیه و زیارات است که به حق قرآن صاعد نامیده شده اند. این زیارت مشابه تحلیل  همه چهره های یاد شده در این کتاب، چهره حسین بن علی(ع) را در سه محور نقطه شروع، چهره بر بوم و نهایتاً قابی از چهره مورد بررسی قرار داده است. در ذیل مشروح این متن که نوعی ترجمه و تقسیم بندی از زیارت وارث است ذکر میشود. پیشاپیش ازوجود  برخی اشکالات ویرایشی عذرخواهی میشود.

قرینه سازی

چهره حسین(ع) در زیارت وارث

زیارت وارث به عنوان متنی که خود مصداقی از قرآن صاعد است، و با ادبیات دعا و زیارت حقایق قرآنی را در موضوع سیدالشهدا(ع) تبیین کرده است، در این زیارتنامه نیز می­توان نقاط شروع، صفحات و بوم حقایق(آیات) برای ترسیم چهره حسین بن علی(ع) و نهایتاً قابی با شکوه از چهره تابان حسین بن علی(ع) را مشاهده نماییم.

نقطه­ های شروع برای ترسیم چهره حسین(ع)، در زیارت وارث

در زیارت وارث، از نقاط شروع فراوانی می­ توانیم به ترسیم معرفتی از چهره حسین­ بن علی(ع) بپردازیم. نقطه­ های شروعی که هر کدام به تنهایی می ­توانند جلوه ­ای با شکوه و ممتاز از چهره حسین بن علی(ع) و عظمت حماسه عاشورا را در پیش چشم به تصویر بکشند. در ادامه هر کدام از نقاط شروع به تفکیک توضیح داده شده ­اند.

نقطه اول، آدم(ع)، مظهر برگزیدگی

کسی که بر شکوه و عظمت آدم(ع) به عنوان برگزیده خدا ایمان دارد، و آدم(ع) در چشم او با عظمت است می ­تواند نقطه­ ای برای ترسیم عظمت حسین بن علی(ع) پیدا کند و بگوید«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ» سلام بر تو ای وارث آدم(ع)مظهر برگزیدگی خداوند.

نقطه دوم، نوح(ع)، مظهر نبوت

کسی که بر شکوه و عظمت نوح(ع) به عنوان نبی خدا ایمان دارد، و نوح(ع) در چشم او با عظمت است، می­ تواند نقطه­ ای برای ترسیم عظمت حسین بن علی(ع) پیدا کند و بگوید: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِیِّ اللَّهِ» سلام بر تو ای وارث نوح(ع)، مظهر نبوت و پیامبری از سوی خداوند.

نقطه سوم، ابراهیم(ع)، مظهر خلیل، برای خداوند

کسی که بر شکوه و عظمت ابراهیم(ع) به عنوان مظهر کمال انقطاع به سوی خداوند ایمان دارد، و ابراهیم(ع) در چشم او با عظمت است، می ­تواند نقطه ­ای برای ترسیم عظمت حسین بن علی(ع) پیدا کند و بگوید: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ»سلام بر تو ای وارث ابراهیم خلیل خداوند.

 نقطه چهارم، موسی(ع)، مظهر هم کلامی با خداوند

کسی که بر شکوه و عظمت موسی(ع) به عنوان هم­ کلام با خدا ایمان دارد، و موسی(ع) در چشم او با عظمت است، می­ تواند نقطه­ ای برای ترسیم عظمت حسین بن علی(ع) پیدا کند و بگوید: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُوسَى کَلِیمِ اللَّهِ» سلام بر تو ای وارث موسی(ع)، هم کلام خداوند.

نقطه پنجم، عیسی(ع)، مظهر روح الهی

کسی که بر شکوه و عظمت عیسی(ع) به عنوان روح خدا ایمان دارد، و عیسی(ع) در چشم او با عظمت است، می­ تواند نقطه­ ای برای ترسیم عظمت حسین بن علی(ع) پیدا کند و بگوید: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ عِیسَى رُوحِ اللَّهِ» سلام بر تو ای وارث عیسی(ع) مظهر حیات بخشی و روح الهی.

 نقطه ششم، محمد(ص)، مظهر حبّ الهی

کسی که بر شکوه و عظمت محمد(ص) به عنوان حبیب خدا ایمان دارد، و محمد(ص) در چشم او با عظمت است، می­ تواند نقطه ­ای برای ترسیم عظمت حسین بن علی(ع) پیدا کند و بگوید: السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِیبِ اللَّهِ»سلام بر تو ای وارث محمد(ص)، مظهر هدایت بخشی، با محبت الهی.

نقطه هفتم، علی(ع)، مظهر ولایت الهی

کسی که بر شکوه و عظمت علی(ع) به عنوان ولی الهی ایمان دارد، و علی(ع) در چشم او با عظمت است، می­ تواند نقطه­ ای برای ترسیم عظمت حسین بن علی(ع) پیدا کند و بگوید: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ وَلِیِّ اللَّهِ» سلام بر تو ای وارث امیر مؤمنان علی(ع)، کسی که مظهر تجلی سرپرستی خداوند بر بنده­ اش و سرپرستی آن عبد خدا بر عموم بندگان خداست.


 

زمینه­ های ترسیم چهره حسین(ع) در زیارت وارث

چهره تابان حسین بن علی(ع) می­ تواند تحلیل و پس­ زمینه خود را در خلوص، رضایت، زیبایی، بزرگی، قیام و غربت قرار دهد. بر این اساس حسین(ع) به عنوان پاره تن محمد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) و خدیجه(س) و نیز به عنوان کسی که خداوند خونخواه اوست، صفاتی را متجلی می­سازد.

زمینه اول، چهره حسین بن علی(ع) بر بوم صفا و برگزیدگی

در ترسیم چهره حسین بن علی(ع) می­ توان هر یک از نقطه­ های هفتگانه یاد شده را برای ترسیم و تصویرگری انتخاب کرد؛ انتخاب هر چه باشد، اگر پس ­زمینه­ تصویر را وجود مقدس رسول مکرم اسلام(ص) قرار دهیم، به استناد عبارات بعدی زیارت شریف وارث، صفحه و زمینه­ ای را در نظر گرفته­ ایم که دلالت بر صفا و برگزیدگی دارد. از این رو در زیارت وارث می­ خوانیم:   «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى» سلام بر تو ای پسر محمد مصطفی. صفت مصطفی برای رسول مکرم اسلام هم یادآور آدم صَفْوَةِ اللَّهِ است و هم تأکید کننده بر صفا و برگزیدگی است.

زمینه دوم، چهره حسین بن علی(ع) بر بوم رضایت و برگزیدگی

چهره حسین بن علی(ع) می­ تواند با یکی از نقطه­ های هفتگانه یاد شده در ابتدای زیارت وارث ترسیم شود؛ که در این صورت، اگر پس­ زمینه­ تصویر را وجود مقدس علی بن ابی­طالب(ع) قرار دهیم، به استناد عبارات بعدی زیارت شریف وارث، صفحه و زمینه­ ای را در نظر گرفته­ ایم که دلالت بر رضایت و برگزیدگی دارد. از این رو در زیارت وارث می­ خوانیم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ عَلِیٍّ الْمُرْتَضَی» سلام بر تو ای پسر علی مرتضی. صفت مرتضی برای علی(ع) تأکید کننده بر همان برگزیدگی با قید رضایت است.

زمینه سوم، چهره حسین بن علی(ع) بر بوم درخشش و زیبایی

هر یک از نقطه­ های هفتگانه یاد شده در ابتدای زیارت وارث، می­ تواند نقطه شروع ترسیم و تصویرگری چهره حسین بن علی(ع) باشد؛ با فرضِ قرار دادن چهره فاطمه زهرا(س) به عنوان پس­ زمینه­ تصویر، _چندانکه در زیارت وارث می­ خوانیم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ» سلام بر تو ای فرزند وجود نوارانی فاطمه(س)_ درخشش و زیبایی را به عنوان پرده انعکاس دهنده چهره حسین بن فاطمه(ع) انتخاب کرده­ ایم.

زمینه چهارم، چهره حسین بن علی(ع) بر بوم عظمت و بزرگی

هر نقطه­ای از نقاط هفتگانه یاد شده در فرازهای ابتدایی زیارت وارث می­تواند نقطه شروع تصویرگری چهره حسین(ع) باشد؛ اما با قرار دادن چهره خدیجه(س) به عنوان پس زمینه تصویر حسین(ع)،_چندانکه در زیارت وارث می­ خوانیم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ خَدِیجَةَ الْکُبْرَى» سلام بر تو ای فرزند خدیجه، کسی که دارای شأن بزرگ است_ عظمت و بزرگی شأن را به عنوان پرده انعکاس دهنده چهره حسین­ بن خدیجه(ع) انتخاب کرده­ ایم.

 

زمینه پنجم، چهره حسین بن علی(ع) بر بوم انقلابی­گری و غربت

هر فرازی از فرازهای ابتدایی زیارت وارث که نقطه شروع برای تصویرگری چهره حسین بن علی(ع) باشد، با قرار گرفتن پس­ زمینه انقلابی­گری و غربتی که اراده و توجه خداوند را پس­ زمینه تصویر حسین بن علی(ع) قرار می­ دهد، توحید را به عنوان پرده  انعکاس دهنده چهره حسین(ع) برگزیده ­ایم. چندانکه در زیارت وارث می­ خوانیم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوَتْرَ الْمَوْتُورَ» سلام بر تو ای کسی که خداوند به خونخواهی او پدرش اراده کرده است کسی که تک و تنها و غریب ماند.

قابی از چهره حسین(ع)

اکنون و پس از ترسیم چهره حسین(ع) از نقاط شروع با شکوه در زیارت وارث، بر صفحات و پرده­ های وسیع و با عظمت این متن برخاسته از قرآن، قابی عقلی و وحیانی از چهره حسین بن علی(ع) در پیش چشم مخاطبان نقش می­ بندد و تابلویی به نمایش در می­ آید که با خود پیام­ های با عظمتی را دارد. پیام­ هایی که به زبان شهادت دادن و دعا گویای اثر و درک آن است. حسین را که خوب تماشا می­ کنی این کلمات بر زبانت جاری می ­شود:

«أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أَطَعْتَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ فَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً ظَلَمَتْکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ یَا مَوْلَایَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تَلْبِسْکَ مِنْ مُدْلَهِمَّاتِ ثِیَابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّینِ وَ أَرْکَانِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهَادِی الْمَهْدِیُّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوَى وَ أَعْلَامُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْیَا وَ أُشْهِدُ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ وَ أَنْبِیَاءَهُ وَ رُسُلَهُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِیَابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمَ عَمَلِی وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبَعٌ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِکُمْ وَ عَلَى أَجْسَادِکُمْ وَ عَلَى أَجْسَامِکُمْ وَ عَلَى شَاهِدِکُمْ وَ عَلَى غَائِبِکُمْ وَ عَلَى ظَاهِرِکُمْ وَ عَلَى بَاطِنِکُم‏.»( مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص720

) شهادت می ­دهم که تو نماز را به­ پا داشتی و زکات را ادا کردی و به معروف امر کردی و از منکر بازداشتی؛ و تا لحظه مرگ و شهادت که تصویرگر یقین است، خدا و رسول خدا را پیوسته اطاعت کردی. خدا لعنت کند امتی را که تو را کشتند. خدا لعنت کند امتی را که به تو ظلم کردند؛ خدا لعنت کند که این قتل و ظلم را شنیدند و به آن راضی شدند. مولای من ای اباعبدالله شهادت می­ دهم که تو نوری بودی در اصلاب با شرف و رحم ­های پاک  که جاهلیت با نجاستش هرگز تو را نیالود و با تیرگی­ هایش تو را نپوشاند. شهادت می­ دهم که تو از ستون­های برپادارنده دین و تکیه ­گاه مؤمنان هستی. و شهادت می­ دهم که تو امام نیکوی باتقوای مورد رضایت، پاکِ هدایت کننده هدایت شده هستی. و شهادت می ­دهم ائمه ­ای که از فرزندان تو هستند، کلمه تقوی، پرچم ­های هدایت، دستاویزهای مطمئن و حجت هستند بر اهل دنیا. خدا را و ملائکه و انبیا و رسولانش را به شهادت می­ گیرم که من به شما مؤمن هستم و بازگشت ­تان یقین اعتقادی و عملی دارم. قلبم نسبت به قلبتان همراه است و امرم تابع امر شماست. صلوات خدا بر ارواح و اجساد و اجسام و شاهد و غایب و ظاهر و باطن شما باد.  

  


۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۴ ، ۱۳:۴۴
کاظم رجبعلی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

به همت و زحمات سرکار خانم ها قنبریان و معظمی، کتاب سوره نوشت های سوره مبارکه طارق با عنوان «طریقی برای سیر در آسمان» آماده و تحویل انتشارات شد.

از ویژگی های این کتاب، فصل ضمیمه ای است که در آن خطبه شریف غدیر به سبکی که در کتاب تدبر در ساحت جامعه موضوع بندی شده،  آمده است.

ذکر این نکته فراموش نشود که غدیر امسال به دلیل فاجعه منا، خیلی شبیه غدیر در سال 11هجری است!

متن تقدیم به:

تقدیم به

قرآن ناطق، امیرالمومنین علی علیه السلام

آنکه راه های آسمان را بهتر از راه های زمین می شناسد و هر ابرازش طریقی ساخته است برای سیر در آسمان


چکیده(به قلم استاد اخوت):

 سوره طارق، حکایت نور هدایت است که ظلمت­ها را شکافته و طریق حق را هویدا می­سازد. این سوره در پیش چشم­ها، صورت ملکوتی امیرالمؤمنین(ع) را ترسیم می­سازد؛ کسی که با ایجاد تمایزهایش در مسیر حق­طلبی و حق­گرایی، راه خدا را برای پیمودن هموار ساخته است و حفظ و مراقبت هر نفسی در هستی به یُمن چنین انسانی رقم می­خورد و اینچنین است که به تعبیر این سوره، نجم ثاقب همان طارق می­گردد.

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۴ ، ۱۱:۲۱
کاظم رجبعلی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

26 سال پیش 9سالم بود و عضو گروه سرودی بودم که هنوز هم خیلی از سرودهایش را یادم است. سالگرد کشتار حجاج ایرانی سرودی داشتیم. امروز  وجود گروه سرود برای مساجد چندان معمول نیست و اگر هم چنین گروه سرودی باشد، چنین روزی در تقویم فرهنگی کشور چندان مهم تلقی نمی شود! به هر حال جالب است اگر بدانید آن روزها بچه ها صدها بار کلماتی را تکرار می کردند که همه اش را نمی فهمیدند اهمیت اجرای برنامه ای را هم با وجود آنها شکل می گرفت نمی دانستند اما محله با اجرای آنها جوّی آرمانی می گرفت و با اجرای سرودی که روحش منطبق بر آموزه های امام (ره)بود، روحی الهی جریان می یافت. ساختن سرود، ساختن روح است؛ کجایند کسانی که بتوانند سرود بسازند و بسازند؟کجاست سرودهاو گروه های بی تکلف و ساده؟ کسی هست بتواند وارد این میدان شود؟ ترشی بیندازد مثل این سرود بیست و شش ساله:

دیدی از آن لحظه که از اردوی کفار*************************** تیر ستم آمد به آن امت چورگبار(2بار)

از مکه میگویم سخن، از مکر و کین اهرمن*********************می گویم از آل سعود از کینه آل یهود

احرامیان را زد شرر، آن دشمن ضد بشر********(بس در خیابان شد شهید، از مرد و زن های رشید)(2بار)

(اندر طواف کوی عشق، شد کعبه آن مینوی عشق********اندر طواف بیت حق، شب شد سحر آمد فلق

چادر به چادر دشت خون، صحن خیابان لاله گون********دست ستم گردیده رو، از دشمنان شد آبرو)(2بار)

سلام ای حاجیان غرق در خون******************************سلام ای لاله های دشت و هامون

(سلام ای جان فدایان خدایی********************************سلام ای عاشقان کربلایی)(4بار)

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۴ ، ۲۳:۱۸
کاظم رجبعلی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

به همت سرکار خانم احمدنژاد فایل چهره ها بخش مربوط به بانوان قرآن به اتمام رسید. پیش از این فایل های فراوانی توسط ایشان پیاده سازی شده بود که اولین گروه از انها با موضوع چهره های عاشورایی جهت تبدیل شدن به کتاب، آماده و تحویل انتشارات شد. گام بعدی مجموعه بانوان است که ان شاالله  به آماده سازی آن خواهیم پرداخت و به  زودی تحویل انتشارات داده خواهد شد.

کارهای دیگری نیز توسط برخی دوستان در حال پیگیری است که با نزدیک شدن به اتمام ان شاءالله اعلام خواهند شد.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۴ ، ۲۱:۵۵
کاظم رجبعلی