.

بایگانی

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است


بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

مقدمه:

همین که انسان می¬شنود علی(ع) دعایی را بر زبان جاری کرده¬ است، برای  کنجکاو ¬شدن در اینکه جزئیات این کلام عاشقانه و عمیق چیست، کافی است. حال اگر بگویند این کلام در صحنه حساسی همچون پیش از بر نیزه رفتن قرآنها و فریب خوردن سرنوشت ساز کوفیان توسط بنی امیه بوده است، حساسیت تحلیل و جزء و کل این متن صدچندان می¬شود. مردی با ویژگی¬ها و عظمت امیرالمؤمنین(ع)، در آن لحظات سرنوشت¬ساز به این واقعه چگونه نگریسته است؟ چه چیز او را نگران کرده است؟چاره کار را در چه چیز می¬دانسته است؟اصلا حال او چگونه بوده است و در قلب او چه می¬گذشته است و هزاران چیست و چرا و چگونه¬ای که گاهی خواندن متن را دشوار می¬کند.

کلام علی(ع) اگر به چشم یک متن علمی مورد ملاحظه قرار بگیرد، گویا و روشن است. اما گاهی همین رویکرد علمی با پیشگفتار و ¬مقدمه¬ای مناسب و شاید ساده، قابل شکل گرفتن خواهد بود. مثلاً توجه به اینکه بر نیزه رفتن قرآنها در جنگ صفین با خود چه بار معنایی داشته است؟ شاید نکات زیر گویای این معنا باشد و بتواند تبیین کند که این حادثه برابر با چه چیز بوده است:

برابر با تبدیل یک پیروزی پر هزینه و تقریبا قاطعانه به یک شکست.

برابر با مجال یافتن و قدرت گرفتن جریاناتی که خبیث و جاهل بودند.

برابر با اختلافات داخلی میان ارکان حکومت، به نحوی که ظرف ماه های بعد و با شهادت ایشان و با مجبور شدن امام حسن(ع) به صلح با معاویه، حسرت حاکمیت علوی بر سینه تاریخ باقی ماند.

برابر با روی کار آمدن بنی امیه با تمام خباثت و زشتی¬هایی که بروز دادند. از جمله فاجعه کربلا و شهادت سیدالشهدا(ع) و برترین مردان تاریخ و اسارت پاک ترین زنان عالم.

برابر با استقبال از تغییرات و دگرگونی های جدید که برخی مطلوب و خواستنی و برخی نامطلوب و برحذر داشتنی هستند.

و...

اکنون و با دانستن این مقدمه، کلمات و عبارات دعا، اهمیتی صدچندان پیدا می¬کنند. باید دید اولاً علاج چنین شرایطی به رعایت چه نکاتی وابسته است و اساساً اولویت دار ترین حقایقی که در این شرایط باید مورد توجه قرار بگیرند، شامل چه مواردی می¬شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مرداد ۹۷ ، ۰۱:۲۰
کاظم رجبعلی