.

بایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

مدتی است برایم مهم تر شده که چی از ذهن پیرمرد میگذرد و به قضایا چه شکلی نگاه می کند؛ آنقدر که بدون زحمت همه صحبت هایش را حفظ می شوم. امروز که توفیق حضور در نماز عید داشتم، بیشتر حال کنکاش و فضولی در کار او را داشتم تا هر حس دیگر... متن زیر حاصل این حال و هواست:


پیرمرد حمد رکعت دوم را جور خاصی می خواند. نمی دیدمش اما صدایش دیدنی بود؛ از خطبه هایش هم فهمیدم که چشمش پی همان عید مسلمینی است  که ذخر و شرف و کرامت و مزید برای رسول الله(ص) است( این قسمت صدایش شنیدنی بود). 

خطبه های نماز عید هم تماشایی بود: می خواست بگوید که چه جامعه معنوی ای داریم و چقدر فضای جامعه(به ویژه تهران) مستعد جلب رحمت الهی است.

روزه داری در روزهای طولانی و گرم برایش جالب بود؛ روزه داری نوجوانان و دست های خبیثی که می خواستند نوجوانان روزه نگیرند اما موفق به این توطئه نشدند، برای پیرمرد جالب بود میگفت مسئولین دقت کنند دشمن تا کجاها را مورد محاسبه قرار می دهد.

پیرمرد از مراسم افطاری های ساده در کوچه و خیابان هم گفت(واقعا چه چیزهایی به چشمش بزرگ می آید!!)میگفت اینها خوب است اما افطاری دادن های اشرافی و مسرفانه آن هم از بیت المال آن هم برای افراد غیر نیازمند زشت است.

از جلسات باشکوه جزء خوانی قرآن یاد کرد. از شبهایی که در مساجد و حسینیه ها مناجات و دعا دایر بود به ویژه از شبهای احیا گفت

روز قدس و راهپیمایی آن به ویژه در استان های گرم جنوبی که انسان تحمل حرکت کردن و بیرون رفتن را هم ندارد، در چشم پیرمرد چلوه داشت

(خطبه اولش بیشتر دیدنی بود، تا شنیدنی)

در خطبه دوم از غمش نسبت به وضعیت جهان اسلام گفت از عیدی که عزا شد! توسط اسلام بدوی! آتش شعله ور در عراق و سوریه و لیبی و بنگلادش و استانبول برای پیرمرد غم انگیز بود. از یمن به شکل ویژه یاد کرد به خاطر ظلمی که بر آنها می رفت و البته مرحبا گفت به مردم و رهبری حکیم آنها به خاطر راهپیمایی روز قدس.

در مورد حقوق های نجومی سید داد می زد می گفت افراد خلافکار لیاقت مسئولیت در نظام اسلامی را ندارند.(برای آبروی و اعتبار نظام اسلامی نگران بود)

رئیس جمهور و سران دو قوه دیگر را خطاب قرار داد تا به وضع یاد شده رسیدگی کنند  و جلوی به فراموشی سپردن آن را بگیرند...

(خطبه دوم بیشتر شنیدنی بود تا دیدنی)



موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۶
کاظم رجبعلی

نظرات  (۸)

بسم الله الرحمن الرحیم
الله :
ثم سوئه و نفخ فیه من روحه و جعل لکم السمع و الأبصار و الأفئده...

رسول :
لو لا تزیید فی حدیثکم و تمزیج فی قلوبکم لرأیتم ما أری و لسمعتم ما أسمع


پیرمرد از تبار «رسول الله» است؛ از این رو دیدنی و شنیدنی است.
بسم الله الرحمن الرحیم

این مرد، پیرمرد دیده نمی شود 
شاید چون بغضش دز قد افلح من زکیها شنیده می شود.


پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
ارزش های پیری هم کمتر از جوانی نیست!
حرفهای پیران را در مدح و وصف باشکوه از جوان و جوانی، باید در بستر خودش تحلیل کنید
این مرد، پیرانه  بغضش دز قد افلح من زکیها شنیده شد.
۱۶ تیر ۹۵ ، ۱۹:۱۴ مریم کاظم لو
پیرمردی راست قامت در بلندای ندای الحمدلله ما هدانا
الحمدالله 
پیرمرد!!!
دلم گرفت از خوندن و دیدن این کلمه !
نه اینکه پیری یا پیرمرد توهین باشد
فقط بکار رفتن این واژه برای او ....
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
امام (ره)تقریبا هم سن الان ایشان بودند که انقلاب کردند
شیعه از بس اهل بیت(ع) را در جوانی از دست داده است، به حق ترس دارد؛ اما به نظرم این تازه شروع یک نقطه عطف در اداره جامعه تا ظهور مهدی(عج)است. چشم دشمنان کور ان شاالله حضرت آیت الله جنتی(حفظه الله) هم همچنان در شورای نگهبان انجام وظیفه خواهند کرد(: 
۲۰ تیر ۹۵ ، ۰۸:۵۸ محمد جواد سالم
بسم الله  . . .
سلام

تــتیر واقعا درد داشـت !
پاسخ:
چطوری جواد؟
سلام پست جالبی بود
شاید درنظر من هم لفظ پیرمرد یک جوری می آمد ولی بنظرم ادبیات روزمره ما از پیرمرد همچین لفظی را ساخته است. تا میگویی پیرمرد آدم یاد انسان فرتوتی میافتد که چند صباحی بیشتر دراین دنیا نیست.
اما شاید باید تغییر کند این ذهنیت چرا که پیر مرد یعنی کوله باری از تاریخ و تجربه و هزاران ت دیگر

ما همه سرباز توایم پیر مرد گوش به فرمان تو ایم پیر مرد
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
استعداد وبی در تولید شعار دارید(:
۲۰ تیر ۹۵ ، ۱۹:۰۳ بشارتی راد
آنقدر لفظ پیرمرد غافلگیر کننده و غریب است که همه توجهات را به خودش جلب میکند! و از فکر به عبارات متن و مقصود نویسنده باز میدارد!

یک چیز خیلی خوشحالم میکند ، اینکه در بین افرادی عمرم را سپری میکنم که درباره رهبرشان حتی به واژه ای مثل پیرمرد واکنش نشان میدهند!
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
ممنون از تعجب و خوشحالی تان
به نظر میرسه انتخاب کلمه پیرمرد در این متن خیلی هوشمندانه است.دو نکته داره.
 نکته اول :راوی از منظر یک فیلمبردار متن رو برای مخاطب به خوانش میرسونه.
و شخصی که با این نگاه جلو بره  به عنوان یه شخص ثبت کننده یا ضبط کننده ست.در این متن نوشته نشده که من برداشت میکنم ...من اینطور می بینم...برای همین از این واژه پیرمرد استفاده شده.صرفا شخصی است که داده را برای مخاطب به تصویر در میاره.فوق العاده ست.
نکته دوم :در رسانه های داخلی و خارجی لفظ رهبر انقلاب اسلامی به کار میره ولی این نقش حقوقی رهبر نه حقیقی.چقدر جالب  در این متن میشه این استنباط و کرد که ما چندین نقش و به عهده داریم.
اگه اسم رهبر میومد باید راوی از دید رهبر این خطبه رو می نوشت  یعنی از دید یک فرد هدایت گر و حالا این خوانش نشون دهنده ی تجربه ی بالای پیر  مردی است که با این خطبه دلسوزانه به جامعه نگاه میکنه.تمام فاصله رو برمیداره.از نقش رهبر که دیدنش برای امثال من آرزو شده تا پیرمردی که در کنار منه .
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
ممنون فکر نمیکردم در این حد اینطوری باشه(:

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی