.

بایگانی

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

تقدیم به...

ساحت انسانی که تولد تا جان دادنش، همگی لرزه­ ای است برای حیرت مردمان. امیری که پس از مرگ نیز، یاد و همراهی با او، مثقال مثقال اعمال انسان­ها را به رخ می­کشاند، تا زلزله عظیم قیامت کبری، جلوه­ ای باشد از عظمت بدون لغزش پیروان توحید.

تقدیم به امیرمؤمنین علی علیه السلام.



چکیده:

سوره زلزله را که می­خوانی، خود را زلزله­ زده ­ای می­ یابی که زمین را با تمام وجود احساس می­ کند. زمین در این سوره موجودی دارای شعور است که بر نیک و بد اعمالت حساسیت دارد. این سوره را که می­ خوانی، قدرت وحی­ ای را درک می­ کنی که می­ تواند زبان زمین را هم گویا کند. این سوره را که می­ خوانی، خیر و شرّ اعمال، ذرّه ذرّه به تو القاء می ­شود. انسانی می­ شوی از سفر قیامت بازگشته، که نسبت به اعمالش دقیق و پرتلاش است.

۶ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۸:۱۷
کاظم رجبعلی


                                                    بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن تشکر فراوان از شما و آقای جمالی

سفارش تیترها بسیار غنی و دقیق بود و واقعا جای تحسین داشت.

نکات و ابهاماتی که درباره سفارش تیترها داشتم را خدمتتان عرض می کنم:

-        در سفارش تیتر فمن شاء ذکره، عنوانی می خواهیم که یادکرد را مسیری ظاهرا دو سویه اما ارجی بی بدیل از سوی پروردگار با محور خواست و اراده او نشان دهد.

منظور خواست و اراده خداست یا خواست و اراده فرد؟ چون در تفسیر المیزان، شاء مربوط به مخاطب است ولی از عنوانی که نوشته شده خواست و اراده خداوند به ذهن متبادر می شود.

-        در سفارش تیترهای مربوط به آیات 13 تا 16،‌ اولا ارج یافتگی که به کرات در تیترها به کار رفته دقیقا معادل کدام واژه سوره قرار دارد؟ کرامت؟!

-        واژه یادکرد هم خیلی نامانوس و ثقیل است. اگر معادل قرآنی آن مثلا تذکر یا ذکرپذیری استفاده شود خیلی مانوس تر می شود.

ثانیا تفاوت بستر یادکرد با واسطه های یادکرد در عناوین زیر چیست؟

عنوانی می خواهیم که ارج یافتگی(کرامت، رفعت، طهارت) بستر و صحیفه های یادکرد الهی را نشان دهد.

-        در آیات 17 تا 23، عنوانی می خواهیم که توجه به مسیر خلق را از رهیافت ناچیزی انسان، بستر نیاز به ارجمندی نشان دهد.

به نظر می رسد به جای بسترِ نیاز، محرکِ نیاز بهتر باشد.

ارجمندی که در این دسته از آیات مورد استفاده قرار گرفته، زیاد از ظاهر آیات قابل برداشت نیست.

سفارش های زیر به جای سفارشهای موجود پیشنهاد می­شود:

 

من ای شی خلقه: تیتری می خواهیم که با پرسش از چیستی پایه آفرینش انسان، ناچیزی او را به یادش آورد.

من نطفه خلقه فقدره، ثم السبیل یسره: تیتری می خواهیم که تقدیر الهی و تیسیر سبیل را به عنوان امکانات و نعمات انسان در مسیر خلقت معرفی کند

 ثم اماته فاقبره، ثم اذا شاء انشره: تیتری می خواهیم که با اشاره به مرحله مرگ و قبر شدن در ادامه خلقت، معاد و زنده شدن مجدد را به فرد یادآوری کند.

کلا لما یقض ما امره: تیتری می خواهیم که عامل بی بهرگی انسان از امکانات تکوینی مسیر خلقت را بی توجهی او به اوامر الهی معرفی کند.

-        در دسته آیات 33 تا 42

سفارش تیتر آیه لکل امرء منهم یومئذ شان یغنیه، عنوانی می خواهیم که شان قیامتی افراد را عامل بهره مندیشان معرفی کند.

بهره مندی بار معنایی مثبت دارد و چون آیه ناظر به همه انسان هاست بهتر است از عبارت دیگری استفاده شود.

 

نکات مربوط به تیترهای برداشت دوم (با محوریت نظام آموزشی توحیدی)

بعد از چند بار خواندن تیترها، بعضا در بعضی از تیترها ابهاماتی وجود داشت و نحوه بیان به اندازه کافی رسا و گویا نبود، از همین رو ضمن وفاداری به محتوا، در بعضی از تیترها، تغییراتی در نحوه بیان پیشنهاد می شود:

 

به جای تیتر بازنگری و توجه به ارزش های نظام آموزشی توحیدی در مواجهه با طالب علم و ذکر

-        با توجه به اینکه علمی که از آن صحبت می کنیم همان علم توحیدی و چیزی جدای از ذکر نیست،‌ شاید بهتر باشد به جای طالب علم و ذکر همان طالب علم ذکر شود. اینطوری شاید یک تفکیک و جدایی بین این دو در ذهن مخاطب شکل بگیرد.

-        خود تیتر نیز شاید بهتر باشد اینطور تغییر کند: بازنگری  در ارزش های نظام آموزشی موجود و توجه دادن به ارزش های نظام آموزشی توحیدی در مواجهه با طالب علم

-        تیتر « اولویت تزکیه در مواجهه با طالب علم در نظام آموزشی توحیدی» به جای «عدم توجه شایسته به طالب علم و ذکر در نظام آموزشی توحیدی ناشی از فهم نادرست اولویت در مواجهه(تزکیه) است»

در تیتر موجود ویژگی نظام آموزشی غیر توحیدی بیان شده که فهم نادرست اولویت در مواجهه است.

آیات 11 تا 16

با توجه به اینکه این دسته آیات نظام حقیقی آموزشی توحیدی را معرفی میکند، شاید تیتر «معرفی نظام آموزشی توحیدی و ویژگی های متعلم و معلم در آن» گویاتر از تیتر موجود(هموارسازی مسیر توجه با تکیه بر ارجمندی اسباب و واسطه ها و طالب علم و ذکر) باشد.

زیرتیترها نیز با اندکی تغییر تبدیل به موارد زیر شود:

-        ماهیت ذکر داشتن علم در نظام آموزشی توحیدی  ( کلا انها تذکره)

-        اهمیت آماده سازی اقتضائات و مقدمات برای تحصیل علم ضمن توجه داشتن به نقش محوری توفیق الهی در این مسیر ( ویژگی متعلم) ( فمن شاء ذکره)

-        معرفی تفصیلی ذکر و بیان قابلیت رجوع به آن در عین رفعت و طهارت و کرامت

-        معرفی اسباب انتقال ذکر و بیان ویژگی های آن ( دست گیری(ایدی) کرامت و بر) ( ویژگی معلم در نظام آموزشی توحیدی)

آیات 17 تا 23

پیش نیازهای قرار گرفتن در نظام آموزشی توحیدی و حیات یافتن که خروجی این مسیر است..(هرکس وارد این سیر و نظام نشود از حیات بی بهره است.) به جای تیتر موجود

آیات 33 تا 42

با عنوان کلی این دسته اصلا ارتباط برقرار نمی کنم و برایم قابل فهم نیست اما پیشنهاد جایگزینی هم به ذهنم نمی رسد.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۵۳
کاظم رجبعلی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

ضمن تشکر از اهتمام همه دوستان، جناب آقای جمالی فایلی فوق العاده را ارسال کردند، نمی توانم خوشحالی ام را در قالب صلوات بر محمد و آل محمد ابراز  نکنم.




دریافت فایل عبس


۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۴ ، ۰۸:۲۲
کاظم رجبعلی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

بعد از 9جلسه افتخار عنایت و توجه همیشگی و مستدام  سوره مبارکه عبس در جلسات ختم مفهومی دوشنبه ها، به پایان طراحی نقشه برای تیترهای سوره­نوشت سوره مبارکه عبس رسیدیم. قبلاً سرکار خانم معظمی یک بار زحمت سرپرستی نگارش کتاب سوره نوشت عبس را متحمل شده بودند اما از آنجا که جهت خاصی در نگارش این سوره نوشت باید مورد ملاحظه قرار بگیرد و این سوره نوشت­ها تعیین کننده آداب تعلیم و تعلم قرآن باشد و زیّ طلبگی بر اساس آن نگارش یابد، ناچار به بازنگری در تیترها هستیم. بر این اساس دوستان با عنایت به آنچه که از تیترها توقع می رود، بر مبنای زندگی به سبک طلبگی، تیترهای ÷یشنهادی خود را به آدرس krajabali@yahoo.com ارسال فرمایید.

 

دسته اول آیات 1 تا 10

تیتر اصلی

·         تیتری می خواهیم که در آن عدم دریافت و ارزش گذاری بر ذکر به عنوان عامل نافع (مقدمه ذکر) در روابط مورد عتاب قرار گیرد.

زیر تیترها

-         تیتری می خواهیم که ضمن ترسیم عبس و تولی با اعمی، اولیت تزکیه را در ارزش گذاری روابط معلوم نماید

-         تیتری می خواهیم که ضمن ترسیم رابطه عبس و تولی با من استغنی، تاکید بر ضرورت فراهم سازی مقدمات دریافت ذکر را در فرد مخاطب نشان دهد.

-         تیتری می خواهیم که آمدن  را به فرض حال صحیح(سعی و خشیت) لازمه قرار گرفتن در مسیر هدایت نشان دهد.

مواجهه در روابط را انعکاس دریافت و عدم دریافت حقیقت روابط نشان دهد، نیاز را به عنوان عامل اصل حرکت و در مسیر هدایت قرار گرفتن معرفی کند، بصیرت را به عنوان عامل اصلی رجوع با اسباب هدایت معرفی کند( این توضیحات باید در سر تیتر لحاظ شود)

آیات 11 تا 16

تیتر اصلی 

·         تیتری می خواهیم که در آن ماهیت نفیس ذکری که رسول به ما عرضه می کند(رسولی است که به ما عرضه شده است) را بشناساند و کسی را که بدان بی توجه است(تذکره را نفیس نمی داند) مورد عتاب( تذکر برداشت اشتباه، ذهنیت غلط) قرار دهد.(شاء ذکره باید در متن لحاظ شود)

زیر تیترها

-         تیتری می خواهیم که ذکر را از جهت (صحف(ثبت، امکان رجوع) مکرمه که باید برافراشته باشد و طهارت داشته باشد) صحف(ثبت و امکان رجوع) مکرمه مرفوعه مطهره بودن بیان کند یعنی دارای آن متصف به صفت کرامت، رفعت و طهارت باشد.

-         تیتری می خواهیم که نفیس بودن ذکر در اختیار انسان را از جهت واسطه ها(سفیران نویسنده) معرفی کند یعنی دارای آن متصف به صفت کرامت و برّ باشد.

آیات 17تا 23

تیتر اصلی

·         تیتری می خواهیم که ضمن توجه به نفیس بودن ذکری که برای انسان آمده است(بند بالا) ماجرای خلقت او را به نحوی تحلیل کند که مخاطب بپرسد او در جواب چه کرد و با این جواب زشتی و مهلک بودن کفر و ناسپاسی با بیانی انذاری تبیین شود.(17و23)

زیرتیترها

-         تیتری می خواهیم که در آن ضمن بیان خلقت انسان از نطفه تا قرار گرفتن در دامنه ای از امکانات و استعدادها و انتخاب ها این سوال را در مخاطب بوجود بیاورد که بالاخره آنچه باید انجام می داد را داد یا نه (18تا20)

-         تیتری می خواهیم که در طی آن بتوان به قبر سپرده شدن و از قبر برانگیخته شدن را به عنوان نعمتی تحلیل کند(نعمت فراموش نشدن)که مخاطب طبیعتا این سوال را بپرسد بالاخره آنچه انسان باید انجام می داد را انجام داد یا نه.(21و22)(اگر جواب بله بود یعنی سعی داشت و خشیت و اگر خیر بود می شود قتل الانسان ما اکفره)

آیات 24 تا 32

تیتر اصلی

·         تیتری می­خواهیم که در آن میزان بهره­مندی ما از طعام، وابسته به میزان نظر، در آن تعیین شود(24و32)

زیر تیترها

-         تیتری می خواهیم که فرآیند «مشاهده نظر» به طعام را ما نشان دهد/ پاسخ چگونه نظر کنم؟(25تا27)         

-         تیتری می خواهیم که نظر کردن به عنب را (به عنوان مصداقی از طعام) به نحوی تبیین کند که در توصیف ذائقه کسی که از آن بهره می برد(انسان) شده باشد و با اضافه کردن خالق عنب(از کجا آمده است) تاثیر آن را در ذائقه انسانی نشان دهد(انّا)

-         تیتری می خواهیم که نظر کردن به قضب را (به عنوان مصداقی از طعام) به نحوی تبیین کند که در توصیف ذائقه کسی که از آن بهره می برد(انسان) شده باشد و با اضافه کردن خالق قضب(از کجا آمده است) تاثیر آن را در ذائقه انسانی نشان دهد(انّا)

-         تیتری می خواهیم که نظر کردن به زیتون را (به عنوان مصداقی از طعام) به نحوی تبیین کند که در توصیف ذائقه کسی که از آن بهره می برد(انسان) شده باشد و با اضافه کردن خالق زیتون(از کجا آمده است) تاثیر آن را در ذائقه انسانی نشان دهد(انّا)

-         تیتری می خواهیم که نظر کردن به نخل را (به عنوان مصداقی از طعام) به نحوی تبیین کند که در توصیف ذائقه کسی که از آن بهره می برد(انسان) شده باشد و با اضافه کردن خالق نخل(از کجا آمده است) تاثیر آن را در ذائقه انسانی نشان دهد(انّا)

-         تیتری می خواهیم که نظر کردن به حدائق غلبا را (به عنوان مصداقی از طعم، عظمت ضرب در طعم) به نحوی تبیین کند که در توصیف ذائقه کسی که از آن بهره می برد(انسان) شده باشد و با اضافه کردن خالق حدائق غلبا (از کجا آمده است) تاثیر آن را در ذائقه انسانی نشان دهد(انّا)

-         تیتری می خواهیم که نظر کردن به فاکهه را (به عنوان مصداقی از طعام) به نحوی تبیین کند که در توصیف ذائقه کسی که از آن بهره می برد(انسان) شده باشد و با اضافه کردن خالق فاکهه(از کجا آمده است) تاثیر آن را در ذائقه انسانی نشان دهد(انّا)

-         تیتری می خواهیم که نظر کردن به ابّا را (به عنوان مصداقی از طعام) به نحوی تبیین کند که در توصیف ذائقه کسی که از آن بهره می برد(انسان) شده باشد و با اضافه کردن خالق ابّا (از کجا آمده است) تاثیر آن را در ذائقه انسانی نشان دهد(انّا)

آیات 33 تا 42

تیتر اصلی

·         تیتری می خواهیم که در آن با ترسیم قیامتی نظام روابط حق یا ناحق بودن ارزش گذاری ها و عاقبت رویکرد و روابط را تبیین نماید.(صاخّه، یوم، غنی)

زیر تیترها

-         تیتری می خواهیم که دو وجه از رابطه (حقیقی و اعتباری) شخص را با مدل رابطه فرد با برادرش بیان کند

-         تیتری می خواهیم که دو وجه از رابطه (حقیقی و اعتباری) شخص را با مدل رابطه فرد با مادرش بیان کند

-         تیتری می خواهیم که دو وجه از رابطه (حقیقی و اعتباری) شخص را با مدل رابطه فرد با پدرش بیان کند

-         تیتری می خواهیم که دو وجه از رابطه (حقیقی و اعتباری) شخص را با مدل رابطه فرد با همسرش بیان کند

-         تیتری می خواهیم که دو وجه از رابطه (حقیقی و اعتباری) شخص را با مدل رابطه فرد با فرزندش بیان کند

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۳۰
کاظم رجبعلی