.

بایگانی

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

به همت دوستان بزرگوار، از اولین ها یعنی سرکار خ لشکری و سرکار خ احمدنژاد و زحمات متأخر سرکار خ پایینی، این کتاب آماده تحویل به انتشارات شد.

چند نکته در خصوص این کتاب:

1. این کتاب شرحی است بر بخشی از روایت شریف نبوی که در طی آن جایگاه حضرت زهرا(س)را به استناد تعیین جایگاه بسیاری از بانوان و غیر  آنها تعیین نمودند.

2. نیش قلم های این کتاب حاوی نکات ارزشمندی در فیلمبرداری و قصه گویی است

3.نوع تفصیلی که در مورد بانوان در این کتاب ذکر شده است هم امکان تعابیر غامض در خصوص برخی چهره های قرآن را از بین برده و هم توسعه بیشتری در مطالب داده است.

4. همیشه خلأ و ضعف نویسندگان در تفصیل چهره های مثبت آزار دهنده بوده است که این مجموعه کتاب ها به نوعی جبرا کننده این مشکل هستند

5. در خاتمه این کتاب تعابیر ارزشمند استا اخوت در خصوص صحیفه فاطمیه مورد استفاده قرار گرفته است

در این کتاب سرکار خ پایینی زحمت کشیدند و متناسب با هر شخصیت زاویه ای از زندگی حضرت زهرا را به شکل داستان کوتاه ذکر کردند

متن تقدیم به کتاب:

 

تقدیم به  بانو هاجر(س)همسر حضرت ابراهیم(ع) و مادر حضرت اسماعیل(ع)

کسی که هجرتش، قبله آفرید و انعکاسی از اضطرار  عابدانه­ اش، سعی صفا و مروه­ شد

و خداوند در قران مجیدش فرمود: إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّه

و

تقدیم به بانو فاطمه(س) ، همسر جناب ابوطالب(ع) و مادر دوازده امام(ع)،

کسی که  قبله به احترامش  شکافت و  انعکاسی از  اضطرار عابدانه­ اش، جانِ رسول الله (ص) شد

و خداوند در قرآن مجیدش فرمود: وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُم...


متن چکیده:

قابی از چهره­­­ های قرآنی، عنوان مجموعه ­­کتابهایی است که در آن به زبان ساده، به موضوع  شناخت شخصیت­ها، با رویکرد تدبری پرداخته است. کتاب حاضر، 10نفر از چهره­های بانوان در قرآن را با رویکرد یاد شده، در سه مرحله بررسی کرده است: در مرحله اول، آیاتی از قرآن را که به تبیین هر یک از بانوان پرداخته، ذکر کرده است. در مرحله دوم به استناد روایتی نبوی که در مقدمه کتاب آمده، به تبیین شاخص­هایی پرداخته است که رسول خدا(ص) در معرفی آن شخصیت مورد توجه قرار داده­اند. و نهایتاً در مرحله سوم، نسبت آن بانو را به عنوان شاخص در معرفی شخصیت بی­نظیر فاطمه(س) تبیین کرده است. خاتمه کتاب نیز مستقیماً اختصاص پیدا کرده است به بیان نکاتی از جایگاه شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) با تکیه بر قرآن و روایت یاد شده نبوی و نیز ادعیه مأثور از ایشان. 



برای تهیه کتاب با آقای واحدی تماس گرفته شود

09102480247 


۸ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۴ ، ۲۰:۳۸
کاظم رجبعلی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

دیروز حدود ساعت 6بعد غروب تا8و نیم شب، در طبقه دو مدرسه قرآن با چهار نفر از بزرگواران عکاس(یکی استاد و سه تای دیگر کارآموز)در حالی که تب و لرز شدید داشتم، مکالمه ای داشتیم. طوفانی و آنقدر علمی که هنوز هم کامم از آن جلسه شیرین است. درک مباحثه با علمای یک فن بسیار جالب و پر برکت است.

قبلا یعنی چند ماه پیش، با آنها جلسه ای در خصوص سوره عبس داشتیم. میخواستند به اردوی جهادی بروند به عنوان عکاس و ثبت کننده لحظات آن اما به نظرشان رسیده بود که باید پیش قرآن زانو بزنند و بعد راهی شوند!

عکس هایشان در چند سایت خبری معروف منتشر شد یک ماه پیش آنها را دیده بودم . شروع کردیم به بحث کردن مدلی شد این بحث برای جلسه با عکاس جماعت!

به سرکار خانم کاظم لو پیگیر فایل صوتی جلسه و کار بر روی آن باشید و در این خصوص با خانم کمار هماهنگ کنید. 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۴ ، ۱۶:۴۵
کاظم رجبعلی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

کوتاه و مختصر: این شماره کاشف به تنهایی طرح مسأله علمِ رسانه در ساحت تدبر در قرآن است.

یک سال و نیمی هست که در مورد رسانه فکر می کنیم اما از همه چیز مبهم تر مسیر ما در این جاده بود. شماره اخیر کاشف می گوید تدبر که همان تحلیل کردن در دستگاهی قرآنی است، بیان چگونگی این میسر است. این شماره دعوت می کند به اینکه یاد داشت سرمقاله یا خبر و عکس تحلیلی_تدبری داشته باشیم.

دستگاه های تدبر متعدد هستند شاید لازم بود در کاشف هم به تعدد آنها اشاره می شد. به خصوص تعددی که شامل همه دروس جزوات و نیز روش های ابداعی از نظام سوره ای و بین سوره ای می شود.آنچه برای ما اهمیت دارد این است که اگر در مورد چیزی نظر می دهیم یا تحلیل می کنیم، اولاً با چه روش و دستگاهی است و ثانیاً میانه آن با تدبر در قرآن چگونه است.

چه بسا ما تدبر را جدا یاد می گیریم اما پای تحلیل که به میان می آید غیر تدبری تحلیل می کنیم و این آفت بزرگی است؛ آفتی که ناشی از عدم ممارست کافی در تدبر است. به نظرم پاسخ به این شماره کاشف پاسخ خوب یاد گرفته های تدبر است یا اینکه پاسخ کسانی است که شجاعت خوب یاد گرفتن تدبر را دارند.

دوست دارم این شجاعت را داشته باشم!

دوست دارم متدبرانه از ولایت دفاع کنم یا به انتشار پیام ولی الهی بپردازم!

اگر زیرک باشیم این روش و دامنه آن سیاسی ترین کار ممکن می تواند باشد. همان سیاستی که عین دیانت ماست!


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۴ ، ۱۷:۳۸
کاظم رجبعلی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

باید تصویر روشنی از سه درس داده می­ شد؛ دو درس از این سه تا موضوعش زوج سوره بود و درس بعدی گروه سوره و خانواده سوره. منظور از زوج سوره پیدا کردن یک نقطه محوری مشترک از دو سوره است، که بتواند نقطه پیوند دو سوره باشد و از خلال آن بتوان به یک نمودار واحد و دستگاهی تحلیلی رسید که مؤلفه ­های آن از هر دو سوره باشد. گاهی این زوج سوره ­ها در یک کلمه و لفظ محوری(منظور از محوری غرض یا نزدیک به غرض است) یک اشتراک ظاهری و نقطه پیوند را پیدا می کنند و گاهی اشتراک، یک اشترک غیر لفظی و معنایی است. در مورد گروه سوره  هم ماجرا اینگونه است که اگر سوره سوم به بعد بتواند اشتراکی لفظی یا معنایی با یکی از دو سوره داشته باشد، از همان نقطه اتصالش با دو سوره برقرار می­ شود. دو سوره شمس و لیل در کلید واژه محوری زکها و تزکّی نقطه پیوندشان را می­ یابند و سوره سوم یعنی مؤمنون به دلیل اشتراک کلید واژه محوری­ اش یعنی مفلحون با واژه محوری افلح  در سوره شمس پیوند می­خورد پس گروهی از سه سوره شمس و لیل و مؤمنون شکل می­ گیرد. راه حل این ماجرا هم چندانکه در کتاب تدبر قرآن به قرآن آمده است ابتدا تبدیل دوسوره به نمودارهایی توصیفی به نحوی است که اشتراک های محتمل خود ار نشان بدهند و بعد ترسیم نموداری سوم از نقطه اشتراک است. در مورد گروه سوره این نکته را اضافه تر دارد که مثلا در مثال بالا سوره مؤمنون می بایست به یک یکپارچگی تحلیل برسد و هر پاراگراف و دسته ای از آیاتش با توجه به مفلحون تیتر مناسب پیدا کند.

پس از انجام همه این مراحل ممکن است همچنان دو ابهام  وجود داشته باشد:  یکی اینکه این کار به چه دردی می­ خورد؟ دوم اینکه فارغ از سوره ها در یک بستر عینی چنین تحلیلی چگونه ممکن است؟ به دلیل همین دو سؤال محتمل و به دلیل دنبال کردن سیر جلسات گذشته و البته جا افتادن مطلب و یادگیری آن، دست به کار شدیم قبلا ایده ای را از استاد اخوت در مورد دعای توسل شنیده بودم به لطف خدا طرحی به ذهنم رسید و آن را اجرا کردیم.

گفتم می­خواهیم بازهم مثل جلسات گذشته با معرفی یک امام یا معصوم به شناخت از یک امام و معصوم دیگر برسیم؛ اما کمی جمع و جورتر و قابل محاسبه دقیق­ تر می­ خواهیم به واسطه شناخت از امام حسین(ع) امام حسن(ع) را بیشتر بشناسیم یا هر دو امام دیگر را؛ چه کار می کنیم؟ اول باید در معارفه امام حسین(ع) به گونه­ ای عمل کنیم که وجه اشتراک خودنمایی کند مثلاً به جای تعبیر کلی امام حسین و بعد تجسم کربلا و غیر آن، به کمک دعای توسل می­ گوییم: کنیه، اباعبدالله؛ نام: حسین(ع) نام پدر: علی(ع)؛ لقب: شهید

و به جای تعابیر کلی در معارفه امام حسن(ع) نظیر صلحنامه و مسمومیت و ...می­ گوییم: کنیه: ابامحمد، نام: حسن(ع)، نام پدر علی(ع)، لقب: مجتبی.

با یک نگاه معلوم می­شود که این دو امام را می­توان در دو نقطه مشترک، یکی نام پدر و دیگری ریشه ح س ن در نام، پیوند داد و از این حیث به زاویه ای برای معرفی و شناخت دست پیدا کرد و این ماجرا وقتی جالب­تر و پیچیده تر می شود که همه اسامی را به تفکیک یاد شده در یک صفحه ثبت کنیم تعدادی از این بزرگواران در کنیه­ ها مشترک می­ شوند  برخی در نام و برخی دیگر نام پدر؛ بیشترین وجه تمایز در القاب است. تأثیر این اشتراک در تحلیل فوق العاده است؛ عبارات زیر گویای این مطلب است:

«حسن(ع) یعنی کمال هر خوبی؛ حسن(ع) یعنی کمال پدری برای علی بن ابی­طالب(ع). حسین(ع) مصغّر حسن است و این یعنی کمال برادری برای حسین بن علی(ع). علی بن حسین(ع)، موسی بن جعفر(ع)، علی بن موسی(ع)، علی بن محمد هادی(ع) همگی مانند امیرالمؤمنین(ع) حسن بودنشان را در کمال پدری جلوه­گر ساخته­اند چون همگی کنیه ابوالحسن دارند. امام باقر(ع) هم که رسماً نوه دختری امام حسن مجتبی(ع) است و حسن بودن امامت از ایشان و بعد امام صادق(ع) و ائمه بعدی جلوه­ای  در کمال فرزند بودن یافته است. در سلسله اسم ائمه(ع)، دوبار حسن بن علی تکرار شده است و یعنی این اسامی دوازده­ گانه نه در ابتدا و نه انتهایشان چیزی از حُسن و کمال کم ندارند.»

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ وَ أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ نَبِیِّ الرَّحْمَةِ مُحَمَّدٍ ص یَا أَبَا الْقَاسِمِ یَا رَسُولَ اللَّهِ یَا إِمَامَ الرَّحْمَةِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ‏ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ یَا أَبَا الْحَسَنِ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ یَا عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ‏ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ‏ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ یَا فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ یَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الرَّسُولِ یَا سَیِّدَتَنَا وَ مَوْلَاتَنَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهَةً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعِی لَنَا عِنْدَ اللَّهِ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ یَا حَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ أَیُّهَا الْمُجْتَبَى یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ‏ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَا حُسَیْنَ بْنِ عَلِیٍّ أَیُّهَا الشَّهِیدُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ‏ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ یَا أَبَا الْحَسَنِ یَا عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ یَا زَیْنَ الْعَابِدِینَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ‏ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ یَا أَبَا جَعْفَرٍ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ أَیُّهَا الْبَاقِرُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ‏ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ أَیُّهَا الصَّادِقُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ‏ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ یَا أَبَا الْحَسَنِ یَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ أَیُّهَا الْکَاظِمُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ‏ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ یَا أَبَا الْحَسَنِ یَا عَلِیَّ بْنَ مُوسَى أَیُّهَا الرِّضَا یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى‏خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ‏ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ یَا أَبَا جَعْفَرٍ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ أَیُّهَا الْجَوَادُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ‏ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ یَا أَبَا الْحَسَنِ یَا عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَیُّهَا الْهَادِی النَّقِیُّ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ‏ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ یَا حَسَنَ بْنِ عَلِیٍّ أَیُّهَا الْمُجْتَبَى یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ‏ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ یَا وَصِیَّ الْحَسَنِ وَ الْخَلَفَ الْحُجَّةَ أَیُّهَا الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ‏ لَنَا عِنْدَ اللَّه.‏

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۴ ، ۰۷:۴۳
کاظم رجبعلی