.

بایگانی

عکس برداری از ذهن یک مخاطب!

جمعه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۰۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

وقتی متن ویرایش شده و به اصطلاح مناسب کتاب را برای سرکار خانم احمدنژاد فرستادم(متنی که برای کاشف هم فرستاده شده است) نظرشان را جویا شدم. ایشان ابراز لطف کردند اما فرمودند که نکاتی در متن رادیویی بود که منن دوستشان داشتم و آنها حذف شده اند. فرصت را مغتنم دانستم و قصد کردم که یاد بگیرم به همین خاطر از ایشان خواهش کردم آن نکات را بنویسید تا بدانم چه نکاتی است. ایشان هم در جواب متن زیر را فرستادند برای تحلیل مخاطب فوق العاده است البته باید منتظر کاشف ماند تا اگر متن اصلاح شده را چاپ کرد نظرات سرکار خانم احمدنژاد بهتر معلوم شود.



***

هایلات های زرد رنگ برای دوره ی اول مطالعست و هایلایت های سبز برای دوره ی دوم مطالعه. و نوشته های بیرنگ هم یه عکس برداری از ذهن خواننده(خودم) در اون لحظه ای که متن رو میخونده:

1.        شخصیت های زیادی در کربلا وجود دارند که گزاره های قرانی خیلی خوب میتونند بیانگر این شخصیت ها باشند.:

گزاره ی قرانی میتونه بیانگر شخصیت باشه! قران انقدر به ما نزدیکه!

2.        خیلی خوب نمیتونیم تحلیل کنیم. میایم با دیده های دیگه ی خودمون مقایسه می کنیم:

اگه با دید خودم چیزی رو تحلیل کنم اشتباه میشه!

3.        . اما وقتی قران در اختیار خود ما باشه، میتونیم این شخصیت ها رو ازشون تحلیل درست تر و دقیق تری داشته باشیم:

منِ معمولی مگه میتونم قران رو دستم بگیرم و باهاش تحلیل شخصیت کنم!

4.        تمام تار و پودشون و تمام اجزای شخصیتیشون رو قران ساخته.:

عاشورایی ها همون قران هستند!

5.        جامع همه ی این شخصیت ها در کربلا وجود مقدس و شریف آقا اباعبدالله الحسین است.:

یعنی مصداق کلمه ی تام ؟

6.        هر سوره و هر آیه ای از قران میتونه بعدی و جنبه ای از شخصیت ایشون رو به نمایش بگذاره.

!!!!!

7.        سوره ی مبارکه ی قمر سوره ی خاصیه و در اون شدت انذار و امدن قیامت به شکلی تصویر شده که انگار قیامت اومد:

این تعریف یک تصویری از سوره در اختیار قرار میده. خواننده با نموداری ذهنی نویسنده آشنا میشه.

8.        بلند شدن و برخواستنش و قیام کردنش:

یه تصویر از بلند شدن و برخواستن جمعی توی ذهن میاد. شاید اصلا خواننده توجه هم نکنه و رد بشه و یادش هم نمونه که این کلمات رو دیده اما به هر حال این تصاویر تو ذهنش نقش میبنده ناخودآگاه.

 

9.        ... اثر هم نپیذیرند ... سنگ نگاه بکنند به تو و اثر هم نپذیرند.

چقدر وحشتناک شد. به خصوص با توجه به اینکه قران و عاشورا در بندهای قبلی یکی معرفی شدند.

10.     همه ی این شرایط جمع میشه در آیاتی از قران شریف و عزیز که سوره ی مبارکه ی قمر باشه یعنی آیات 23 تا 32 که به موضوع رویارویی یک پیامبر با این شرایط با قومی به اسم ثمود. یعنی حضرت صالح علیه السلام و ناقه ای که به عنوان معجزه آوردند در رویاروییشون با قوم ثمود:

آیه: طایفه ثمود (نیز) انذارهاى الهى را تکذیب کردند، (۲۳)

آیه: و گفتند: «آیا ما از بشرى از جنس خود پیروى کنیم؟! اگر چنین کنیم در گمراهى و جنون خواهیم بود! (۲۴)

-         اگر چنین کنیم خیلی پرتیم، خیلی در گمراهی و جنونیم! مگه عقلمون پاره سنگ...

آیه: آیا از میان ما تنها بر او وحى نازل شده؟! نه، او آدم بسیار دروغگوى هوسبازى است!(۲۵)

-         خوشی زیر دل او زده و از حد تعادل خارج شده است. "أشِر" أشِر به این معناست،..

آیه: ولى فردا مى‏فهمند چه کسى دروغگوى اشر است! (۲۶)

آیه:... در انتظار پایان کار آنان باش و صبر کن! (۲۷)

آیه: آنها یکى از یاران خود را صدا زدند، او به سراغ این کار آمد ...(۲۹)

به قول خانم ادیب آدمها دقیقا از همونجایی ضربه میخورند که فکرش رو هم نمیکنند، آدم ها از ترس اینکه عقلشون پاره سنگ نشه خودشون سنگ میشند! ...اون یک نفری که ما باید از اون پیروی کنیم چه کسی باشه...کلید واژه ها و مفاهیم مشترک بین این سوره با جریان عاشورا و امام حسین از نظر نویسنده..

11.     کَهَشِیمِ الْمُحْتَظِرِ 

12.     که به چه دلیل ... کلید واژه ی تهمتی ... یعنی چی رو زیر سوال بردند؟ اصلا اصل قیام او رو زیر سوال بردند.

13.     "هَشِیمِ مُحْتَظِرِ" کاه و اون علف هایی...جریانی که نبوت داشت و صالح داشت و انبیا داشتن باقی موند و جاری و جوشان

هشیم محتظر هم جز تصاویریه که در ذهن منِ خواننده نشست.

14.     بعد در نامه ای که به محمد حنیفیه میفرستند و در اون نوشتند قید کردند که این خروج من و این قیامی که من کردم نه از سر خوش گذرونی و نه اینکه خوشی زیر دل من رو زده باشه و هر اون چیز دیگه ای که میتونه هر قیامی رو تهدید کنه، از این باب نبود. ضمن اینکه این قیامی که من انجام دادم برای امر به معروف و اصلاح امت جدم.

من نمیدونستم که امام حسین در مورد کارشون نامه هم نوشته باشند. و چه جالب که بین نامه ی ایشون با سوره ی قمر مفهوم مشترک خوشی زیر دل زدن وجود داشته.

از این متن برمیاد که امام حسین یک نامه ای نوشتند و در اون نامه، کارِ خودشون رو توضیح دادند و اینکه مولفه های قیام رو مخرب های قیام رو- تدریس کردند.

15.     اولین چیزی که در امر به معروف موضوعیت داره و مهمه، اینه که کسی که بر میخیزد برای این اقدام، شایستگی این امر و این کار رو داره

16.     دشمن، اول موضوعی که دست میگذاره روش و به عنوان مقاومت و مقابله در برابر این امر الهی ورود میکنه بهش و سنگ اندازی میکنه، شبهه در اینه که اصلا این بلند شدن تو و قیام تو چه انگیزه ای داشته. یعنی انگیزه ی این قیام رو و مبدا اون بلند شدن رو زیر سوال میبره.

17.     استفاده راهبری... با اون ملاک و معیار بفهیم که چه قیام هایی مبنای حق داشتند.... منطق این ماجرا در سوره ی مبارکه ی قمر توضیح داده شده. نوع شبهات و سنگ اندازی ها... جواب و واکنش مناسب و پاسخی که به این شبهه مطرح شده  به خوبی اومده به خصوص در آیات 23 تا 32 سوره ی مبارکه ی قمر..... حقیقتی که اگر در مبدأاش و در صلاحیت قیامش تشکیک وارد باشه و اصل و اساس درستی نداشته باشه یعنی حسینی نباشه، کار درستی میتونه نباشه. و به هدف و نتیجه ی مطلوب نرسه.

نوع شبه و سنگ اندازی ها در برابر یک قیام در قران اومده و راه مقابله با اون هم اومده! ...اساس قیام....تشکیک به قیام...

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۳۰
کاظم رجبعلی

نظرات  (۲)

سلام وبلاگ شما عالیییییییییه ومطالبتون هم اموزنده
ازشما خواهش میکنم به وبلاگ من سربزنید و حتما حتما حتما نظر بدید.باتشکر
۰۸ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۲۹ ف. شریعتمداری
سلسله متون ارزشمندی است.
خدا خیرتان دهد.
الزاما مخاطب آن عام هم نیست، چون کارهای موضوعی و دسته بندی شده به درد همگان می خورد.
ان شاالله ویرایش و تدوین نهایی شده، باقیات صالحات شود...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی