سه مقدمه برای سه فصل از یک کتاب
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها
مقدمه فصل اول:
دقیقتر که به نماز می نگریم، آن را امری الهی می یابیم که توسط بنده اش اجابت شده است. پس هم آداب و احکام را در شکل خاص و تعریف شده خود دارد(که از طرف خداست)؛ و هم نیت و قصد در آن، دارای اهمیت است(که از طرف بنده است).
آن فرمان و این اطاعت، بروزش انجام مجموعه ای از حالات(قصد، رو به قبله قرار گرفتن، مکان و لباس مناسب) و حرکات(شستشو، ایستاده و خم شدن و پیشانی بر خاک گذاشتن و نشستن)، همراهِ به زبان آوردن برخی کلمات(ذکر)، در حالت روی کردن به جهتی مشخص(قبله) است.
ذکر، شرح دهنده معنای جاری در ربط عابد و معبود به طور کلی و نیز دلالت دهنده به مفهوم جزئیات هر حرکت و وضعیت است. ترکیب ذکر و حرکات، مفاهیمی شامل قیام و قنوت و رکوع و سجود و تشهد و سلام را می سازد که در حکم الفبا و کلمات پایه برای ابراز بندگی در پیشگاه ذات باریتعالی هستند.
واحدهای به وجود آمده از ترکیب رفتارها با ذکر، هرکدام به تنهایی عمود خیمه نماز می توانند محسوب شوند و نیز می توانند انگیزه ای باشند برای برنامه ریزی در جهت ارتقای کیفیت برگزاری نماز. به بیان دیگر، هر جزئی مثل سجده، خود به تنهایی نوعی عبادت است و می توان با تأکید ویژه روی آن، مجموع نماز را ارتقاء داد. و البته که نماز، خود ستون و عمود دین است.مقدمه فصل دوم:
اجزاء نماز، که شامل طهارت و نیت و تکبیرۀ الحرام و قیام و قنوت و رکوع و سجود و تشهد و سلام است، قابلیت اقسام ترکیب را برای حاصل شدن شکل های مختلفی از نماز دارد. به گونه ای که به مدد یک شکل از ترکیب و یک سلسله از پیوند اجزاء، نماز صبح به وجود آمده است. همان اجزاء در ترکیبی دیگر نماز مغرب یا ظهر و عصر و عشا را ساخته اند. نمازهای دیگر هم به همین نحو، سامان یافته اند.
تمایز هر نماز، ظاهراً به تنوعش در تعداد رکعات و نیز موضوع و عنوانش و همچنین به آهسته(اخفا) و بلند(جهر)قرائت شدنش معلوم میشود. به موارد یاد شده میتوان مسافر بودن یا نبودن، شرایط خوف و اضطرار داشتن یا نداشتن را اضافه کرد که در این تنوع مؤثر است.
پس کیفیت و کمیت رکعات و نیز موقعیتهای مبتنی بر زمان و مکان و شرایط، سامان دهنده انواع نمازاست. اقسام نماز از این زاویه، شبیه اقسام بیت و ساختمان است. ساختمان اقسام مسجد و پایگاه.
از منظر یاد شده، نمازهای صبح، ظهر، عصر، مغرب، عشا، نوافل، نمازهای منتسب به اهل بیت(ع)، نماز آیات، استسقاء و نهایتاً آنچه به عنوان نماز میت میشناسیم، همگی مواقف و مساجدی هستند که محل لقاء و معراج بندگان با مولا و معبودشان محسوب میشوند.
مقدمه فصل سوم:
اجزاء نماز که به یکدیگر پیوند پیدا میکنند، اقسام نمازها پیدا میشوند؛ نمازهای هر فرد، اجزای نمازی بزرگ به نام نماز جماعت هستند؛ وقتی نماز به جماعت برگزار میشود معلوم میشود که هر نماز امام داشته که در نماز خواندن تنهایی، نمیتوانستیم او را ببینیم اما به وسیله جماعت آشکار شده است. نمازهای جماعت در طول هفته به نماز جمعه ملحق میشوند و معلوم میشود، نمازهایِ جماعت، خطبه و سخن داشتند که تا قبل از آن نمیشد آن را شنید. نمازهای جمعه در طول سال به نمازهای عید میپیوندند تا بیشتر معلوم شود که بندگی خداوند در پیوستن به مؤمنین، امام و فرامین و سخنان امام است.
حالا نماز یک میهمانی باشکوه است که در آن دعوت کننده خداست، دعوت شونده مؤمنین و رزق پذیرایی دستورات خداوند است.