.

بایگانی

سه مقدمه برای سه فصل از یک کتاب

چهارشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها


با فرض اینکه کسی تصادفی این سه مقدمه را بخواند، آیا انگیزه ای برای دنبال کردن کتاب پیدا خواهد کرد؟

مقدمه فصل اول:

دقیق­تر که به نماز می نگریم، آن را امری الهی می یابیم که توسط بنده­ اش اجابت شده است. پس هم آداب و احکام را در شکل خاص و تعریف شده خود دارد(که از طرف خداست)؛ و هم نیت و قصد در آن، دارای اهمیت است(که از طرف بنده است).

آن فرمان و این اطاعت، بروزش انجام مجموعه ­ای از حالات(قصد، رو به قبله قرار گرفتن، مکان و لباس مناسب) و حرکات(شستشو، ایستاده و خم شدن و پیشانی بر خاک گذاشتن و نشستن)، همراهِ به زبان آوردن برخی کلمات(ذکر)، در حالت روی کردن به جهتی مشخص(قبله) است.

ذکر، شرح دهنده معنای جاری در ربط عابد و معبود به طور کلی و نیز دلالت دهنده به مفهوم جزئیات هر حرکت و وضعیت است. ترکیب ذکر و حرکات، مفاهیمی شامل قیام و قنوت و رکوع و سجود و تشهد و سلام را می­ سازد که در حکم الفبا و کلمات پایه برای ابراز بندگی در پیشگاه ذات باریتعالی هستند.

واحدهای به وجود آمده از ترکیب رفتارها با ذکر، هرکدام به تنهایی عمود خیمه نماز می توانند محسوب شوند و نیز می­ توانند انگیزه­­ ای باشند برای برنامه­ ریزی در جهت  ارتقای کیفیت برگزاری نماز. به بیان دیگر، هر جزئی مثل سجده، خود به تنهایی نوعی عبادت است و می­ توان با تأکید ویژه روی آن، مجموع نماز را ارتقاء داد. و البته که نماز، خود ستون و عمود دین است.

مقدمه فصل دوم:

اجزاء نماز، که شامل طهارت و نیت و تکبیرۀ الحرام و قیام و قنوت و رکوع و سجود و تشهد و سلام است، قابلیت اقسام ترکیب را برای حاصل شدن شکل های مختلفی از نماز دارد. به­ گونه­ ای که به مدد یک شکل از ترکیب و یک سلسله از پیوند اجزاء، نماز صبح به وجود آمده است. همان اجزاء در ترکیبی دیگر نماز مغرب یا ظهر و عصر و عشا را ساخته­ اند. نمازهای دیگر هم به همین نحو، سامان یافته­ اند.

تمایز هر نماز، ظاهراً به تنوعش در تعداد رکعات و نیز موضوع و عنوانش و همچنین به آهسته(اخفا) و بلند(جهر)قرائت شدنش معلوم می­شود. به موارد یاد شده می­توان مسافر بودن یا نبودن، شرایط خوف و اضطرار داشتن یا نداشتن را اضافه کرد که در این تنوع مؤثر است.

پس کیفیت و کمیت رکعات و نیز موقعیت­های مبتنی بر زمان و مکان و شرایط، سامان دهنده انواع نمازاست. اقسام نماز از این زاویه، شبیه اقسام بیت و ساختمان است. ساختمان اقسام مسجد و پایگاه.

از منظر یاد شده، نمازهای صبح، ظهر، عصر، مغرب، عشا، نوافل، نمازهای منتسب به اهل بیت(ع)، نماز آیات، استسقاء و نهایتاً آنچه به عنوان نماز میت می­شناسیم، همگی مواقف و مساجدی هستند که محل لقاء و معراج بندگان با مولا و معبودشان محسوب می­شوند.

 

مقدمه فصل سوم:

اجزاء نماز که به یکدیگر پیوند پیدا می­کنند، اقسام نمازها پیدا می­شوند؛ نمازهای هر فرد، اجزای نمازی بزرگ به نام نماز جماعت هستند؛ وقتی نماز به جماعت برگزار می­شود معلوم می­شود که هر نماز امام داشته که در نماز خواندن تنهایی، نمی­توانستیم او را ببینیم اما به وسیله جماعت آشکار شده است. نمازهای جماعت در طول هفته به نماز جمعه ملحق می­شوند و معلوم می­شود، نمازهایِ جماعت، خطبه و سخن داشتند که تا قبل از آن نمی­شد آن را شنید. نمازهای جمعه در طول سال به نمازهای عید می­پیوندند تا بیشتر معلوم شود که بندگی خداوند در پیوستن به مؤمنین، امام و فرامین و سخنان امام است.

حالا نماز یک میهمانی باشکوه است که در آن دعوت­ کننده خداست، دعوت شونده مؤمنین و رزق پذیرایی دستورات خداوند است.      
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۱
کاظم رجبعلی

نظرات  (۹)

۲۱ مهر ۹۵ ، ۰۱:۱۵ مریم کاظم لو
بسم الله الرحمن الرحیم 
از نظر بنده این سه قسمت بیشتر به فاتحه نزدیک بود تا به مقدمه، چون یک کلیتی از یک متن کامل بود و مقدمه معمولا یک ابهام برای مخاطب ایجاد می کند که برای رفع  آن ترغیب به خواندن کتاب می شود
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
ممنون از نظر خوبتان این متن برای علاج یک مشکل است تا اینکه بخواهد پایبند عرف فاتحه و مقدمه باشد
مشکل ای است کسی که باید این فصل ها را دنبال کند رویکرد و زاویه خاصی را لازم دارد
۲۱ مهر ۹۵ ، ۰۱:۱۸ شریعتمداری
بسم الله الرحمن الرحیم

به نظرم آمد احتمالا کتاب خیلی توضیحی است. در حالیکه نماز، امری شناخته شده است برای عموم افراد اما احتیاج به تعمق و تفکر در جزء جزئش را داریم.

اگر قالب کتاب از توضیح محوری (که مثلا مانند متن قبلی، بخش احکام برای یک فرد نمازخوان تکراری است اما حرفهای ناب دیگری وسط متن است که نباید از دست بروند، مثل تحلیل دعای وضو و تحلیل حالات بی حوصلگی برای نماز) به حالت سوال محوری تغییر پیدا کند، هم آموزش دهنده است، هم تفکر برانگیز...

شبیه کتاب راههایی برای خوب زیستن خانم شهیدزاده که بخش اعظم مطالب با سوالات منتقل شده است. با چند سوال جهت دار و راهنمایی های مختصر، خواننده در پایان هر قسمت به مدد تفکرش عمق در موضوع نماز می یابد.

چنین کتابی برای دوره های سنی نوجوانان جهت آموزش نماز و برای سنین دیگر در صورت احساس نیاز به تفکر در این باره، به نظر خواندنی و اثربخش می آید.

موید باشید

پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
سه تا تیتر هر کدام عنوانی و مخاطبی دارد. تیتر اول برای کسانی نوشته شده که در وقع به نماز دعوت می شوند و حالت آموزشی دارد.
تیتر دم برای کسانی است که نمازخوان هستند اما باید این نماز مورد اهتمام قرار بگیرد و برایشان و انگیزه برای حفظ آن به وجود بیاید.
تیتر سوم برای مبلغ و فعال فرهنگی است که باید مؤلفه های هم بسته هر جزء یا هر نماز را بشناسد و به وسیله آن فعالیت هایی را انجام دهد.
البته متوجه هستم که یک اشکالی وجود دارد و آن اینکه هر کس سراغ تیتر و مطلب خودش نمی رود پس در نتیجه این کتاب مخصوص مخاطب گروه سوم می شود که با شناخت هر سه سطح از مخاطب باید عملیات کند
۲۱ مهر ۹۵ ، ۱۳:۱۴ ل. خانزاده
بسم الله الرحمن الرحیم
حقیقت اینکه اگر آن یک نفری که این مقدمه را میخواند، حقیر باشم؛ خیر، انگیزه ای برای خواندن کتاب پیدا نمیکردم چون با عرض شرمندگی اصلا این مقدمه ها را نفهمیدم و  بعید است کتابی را که مقدمه آن را نمی فهمم، بفهمم.
در پناه حق موید باشید ان شاءالله.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
یک سؤال عجیب:
برای چی نفهمیدید؟
امکان ندارد نفهمیده باشید مگر اینکه منظورتان از نفهمیدن چیز دیگری باشد...
بسم الله الرحمن الرحیم
 جملات بلند و نامفهوم بود٬ باید چندبار جملات را خواند تا فهمید و تنها با مقدمه فصل ۳ بهتر بود و انگیزه برای خواندن کتاب ایجاد می کرد.
نماز را موجودی زنده و پویا می بینم. اگرشما هم بخواهید چنین مفهومی را به مخاطب برسانید٬ مقدمه ها به اندازه کافی پویا نیستند.

پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
بسیار مفید بود
۲۲ مهر ۹۵ ، ۱۵:۳۸ ل. خانزاده
بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه مقدمه، نفهمیدم قرار است در آن فصل خاص، چه بخوانم و چه بدانم.
ضمن اینکه جملات هم روان نیستند، راحت نمیتوان آنها را فهمید.
نماز اینقدرها که در این متنها آمده سخت نیست. هست؟


پاسخ:
به نظرم نه نماز سخت است
.
.
.
نه این متن ها
.
.
.
سخت هم احتمالا منطق دارد...نه؟
.

.
.
.
البته هر شکلی از نقد، بودنش بهتر از نبودن است
.
.
.
هر چه رسد نیکوست
سلام

در قسمت سوم ، «معلوم میشود ها» به نظرتون خیلی برداشت شخصی و غیر متقنی نیست؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
جای شما باشم همین نظر را اینطور می نویسم:
در دوجای متن معلوم می شود...داریم
در یکی گفته اید معلوم می شود هر نمازی امام داشته و ما به آن توجه نداشتیم. این برداشت اولاً بر مبنای برداشت شخصی است، یا غیر شخصی؟ ثانیاً اگر شخصی است، شخصی متقن است یا برداشت شخصی غیر متقن؟
همین پاسخ را در مورد اینکه «معلوم می شود در هر نماز امامی داشته که آن امام هم خطبه ای برای گفتن دارد...»
آن وقت بنده در پاسخ می گفتم که خیلی متشکرم بنده را متوجه این نکته کردید که اگر حد وسط این دو نکته را نگویم، مخاطب اذیت می شود.
ضمنا این دو برداشت این دو برداشت حاصل گزاره هایی است که از روایت مشهور و شریفی احتمالادر کتاب من لا یحضر ذیل اذان و اقامه(تردید به دلیل عدم حضور ذهن بنده در این لحظه است)  حاصل شده است.
البته سعیم در این متن استناد به روایت نبود، خواستم این موضوع را در بستری از یک مشاهده شرح دهم و به این نوع مشاهده دعوت نمایم. والا روایت را ذکر میکردم. 
سلام
با متن اول و دوم اصلا ترغیب نمیشوم. چون احساس میکنم حوصله خواندن یک کتاب را با این همه توضیح علمی درباره نماز دوست ندارم. نماز در نظرم شبیه یک ربات آمد ک قرار است کاتالوگش را بخوانم. 
متن سوم باشکوه است و فکر میکنم شاید حقیقتی از روح نماز را برایم آشکار کند.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
کمی اغراق فرمودید البته سعی میکنم همان محتوا را با رویکردی دیگر بنویسم
چون همه دوستان به نوعی نظرشان خلاف نظر بنده بود
این متن تازه مقدمه ست!!مخاطب شما کیست و هدف شما چیست؟اگر مخاطب تدبری باشد متن سهل الوصول است چرا که انقدر این متن جذاب است که می فهمد و یا سعی میکند بیشتر بفهمد و هدف شما برای او باز شدن مطلب باشد اما اگر مخاطب عام است باید جور دیگری مقدمه چینی کرد که او یا گرایش به نماز پیدا کند یا به نمازش دلخوش کند.
۱۰ دی ۹۵ ، ۲۱:۱۲ خانم معلم
سلام 

هنوز در اصل نماز ، در همین رکوع و سجود های همیشگی مانده ام . وقتی بعد نمازی در حضور اقای رضا زاده فرمودید می شود نماز را بر اساس رکوع خواند فهمیدم که نماز خواندن هایم خیلی ساده است و یاد این شعر افتادم که تو مو مبینی و من پیچش مو ... ان شاالله که دیدن پیچش های مو نصیب ما هم بشود .


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی