.

بایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

هنگام وضو گرفتن است و اندیشیدن در رسالتی که دستان در مورد خود و سایر اعضای وضو بر عهده دارند. به انگشتانت که نگاه می­ کنی هر کدام بلند و کوتاهشان، لاغر و ضخیم­ ترشان مرتب و متناسب کنار هم قرار گرفته­ اند گاهی برمی­ دارند و گاهی می­ گذارند؛ گاهی می گیرند و گاهی می دهند. گاهی یکی از آنها، گاه دو یا سه­ تا یا بیشترشان مثل یک جعبه ابزار با انعطاف، بی نهایت حالت و وضعیت برای بی­ نهایت کار پیدا می­ کنند؛ در جایی همگی مشتی کوبنده می­ شوند به شکلی که یک واحد دیده می­ شوند؛ در شگفتی از مفهوم مشت، که یک سره قدرت است همه این انگشتان هستند با هیچ تعیّن؛ تو نقش هیچ انگشتی را مجزا نمی­ بینی همه نقش­ها مستحیل در یک واحدی به نام مشتی گره کرده است. بی تعینی مناسب برای جهاد. و تو در حالی که این را اوج یکپارچگی می­ یابی و ذهنت به بالاترش قد نمی دهد، متوجه حیثیت جدیدی می­ شوی؛ وقتی که از بی نهایت حالت، یک حالت را که گود شدن و تبدیل انگشتان به ظرف است را در نظر می­ آوری و دستت ظرفی می­ شود که می تواند آبی برای شستن و مسح کردن را در خود جازی دهد، پیش خودت حساب می­ کنی که لابد دست دیگرت را هم که به این شکل درآوری دو ظرف با دو برابر ظرفیت برایت ساخته و آماده شده است؛ غافل از اینکه کفلین، بیش از دو تا ظرفیت دارد.

حروفی را به یاد بیاور که با آن کلمات، جملات، کلام، کلام­ های هم موضوع، فصول و متن و کتاب نمازت را ساخته بودند. و تو در شگفت بودی از دستانی که به سوی خدا بلند می­ کردی، من؟ خدا؟فقیر؟ غنی مطلق؟

و آنجا بود که شگفتی شبکه­ ای معنایی، به نام نماز را کشف کردی که به مدد آن می­ توانستی با خدا!! توجه کن، با خدا، هم­کلام شوی!!!!

اکنون به وقت برپایی جماعت به مسجد برو؛ مؤذن را ببین که برای نمازی واحد اذان می­ گوید به صفوف نمازگزاران بپیوند، آنجا که هزاران نمازگزار یک نماز می­ خوانند؛ نگاه کن شکوه نمازت را! و صفوف نمازی را که نماز توست، مشاهده کن! اینجا که هستی نمازت امام دارد و تو مأمومی! یا حتی تو امامی و مأموم داری. اینجا که هستی قرائت حمد و سوره بر عهده امام است؛ بین همه ساکتند و اینکه توسط یک صدا خوانده می­شود، حمد و سوره نماز تو و همه این نمازگزاران است. اینجا هر کسی نمازش را آورده تا به نمازی بزرگتر پیوندش دهد. نماز فرادا هم خوانده شود، پذیرفته و تمام است یعنی یک کلام و یک متن کامل است از کتاب دینت. اما در اینجا هر نماز، جمله­ ای است که کلام و متنی بزرگتر را می­ سازد. نماز یا از نمازگزار و نمازش ساخته می­ شود(اسناد با جمله فعلیه) یا از نماز امام و مأموم(مطلق اسناد)؛ کسی هم که بر مدار فطت باشد، دائم در نماز است(ساخت نماز با ترکیب وصفی یا اضافی)إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً *إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً*وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً*إِلاَّ الْمُصَلِّینَ*الَّذینَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ*وَ الَّذینَ فی‏ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ*لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ*وَ الَّذینَ یُصَدِّقُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ*وَ الَّذینَ هُمْ مِنْ عَذابِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ* إِنَّ عَذابَ رَبِّهِمْ غَیْرُ مَأْمُونٍ*وَ الَّذینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ*إِلاَّ عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومینَ*فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ*وَ الَّذینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ*وَ الَّذینَ هُمْ بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ*وَ الَّذینَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ یُحافِظُونَ (سوره مبارکه معارج، آیات19-34)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۴
کاظم رجبعلی

نظرات  (۱)

بسم الله الرحمن الرحیم
پروانه وار میچرخی..میچرخی..میچرخی..به دور مکعبی ساده با پرده هایی روی آن..
دست دراز میکنی..پرده کنار میرود .. دیوار شکاف میخورد..امام می آید..چشم به او٬ زبانت٬ دستت٬ قامتت...همه اعضا و جوارح ات به کار می افتد و ... و حالا در تمام لحظات و همه مکانهای هستی٬ طوافی مستمر و بی پایان جاری است و این همان جریان کلام است..جریان امام .. جریانی برای بودن تو... حی علی الصلوة
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
حج را گذاشتیم برای تدبر کلمه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی