.

بایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

وارد کلاس شدم و بعد از لحظاتی با صلوات بر امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س)و پدر بزرگوارشان و حسنین(ع) خواستیم کلاس را شروع کنیم. یکی گفت امام زمان (عج) چی؟ سری تکان دادم گفتم دیدی باز ایشان را یادمان رفت. باشد حالا که این طور شد صلواتی برای ایشان بفرستید تا بگویم چکار باید کنیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد.

گفتم به من دقت کنید هر کدام یک معصوم را انتخاب نمایید سیزده نفری بودند البته بعدا نفراتی هم اضافه شدند ولی بیننده باقی ماندند یکی حضرت زهرا(س)، دیگری امام حسن(ع)، آن یکی امام باقر(ع)و ...

گفتم حالا بدون اینکه مستقیم به امام یا معصوم انتخابی خود اشاره کنید به او نگاه کنید و با توجه به شناختتان از روی او کلامی در وصف مهدی(عج)بگویید!مثلاً اگر امام باقر(ع) باقرالعلوم هستند از این صفت در وصف مهدی(عج)استفاده کنید و جمله ای را آماده نمایید. هر کدام چیزی گفتند؛ همه قبول! یکی ابتکار جالبی زد کلامی از امیرالمؤمنین را که در وصف مهدی(عج)فرموده بودند، خواند. گفتم نتیجه میگیریم کلامی که یکی از معصومین در وصف معصوم دیگر می گوید، _مشخصا و به ویژه در مورد امام زمان(عج)_در حقیقت به آیینه خودش نگاه کرده و از آن دیگری گفته است.راه دوری نمی رود کلهم نورُ واحد.

حکایت این کارمان حکایت درس یکم است که در آن جزءهای قرآن را برای شرح سوره مبارکه عصر استفاده کردیم؛ چه فایده ای دارد؟ غیر از اینکه به عدد آن اجزاء روایتی و رویکردی از سوره عصر شنیدیم متوجه وجه مشترک و نور واحد قرآن و خاصیت مثانی بودن آن شدیم.

حالا اگر به آیینه حضرت قائم(عج) نگاه کنیم اما در وصف معصومین دیگر بگوییم، کار درس بعدی را هم انجام داده ایم. چه نتیجه ای دارد؟ معلوم است همه معصومین را مثلاً به وجه قیامشان و سیمای مهدوی شان تحلیل کرده ایم. حالا اگر به متنی دعایی چیزی از این ائمه آخری برخوردیم که ما را یاد دعاها یا کلام ائمه گذشته انداخت، این روش را در سیره خود ایشان نیز دیده ایم. این هم درس دوم. خدا به خیر بگذراند درسهای بعدی را!

به نظرم جزوه که به انتها برسد یک دور امام شناسی تدبری نیز مرور شده است. همانطور که با تدبر ادبی نماز را به عنوان یک مصداق عینی و معمول و جاری و ملموس در زندگی مورد بررسی قرار دادیم(به وقتش ان شاالله از تدبر ادبی هم خواهیم گفت)...

راستی یک خبر: سرکار خانم معظمی سوره نوشت های سوره فلق را هم سر و سامان دادند خدا توفیق بدهد به زودی ویرایش نهایی می کنم. خدا خیرشان و خیرتان دهاد. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۶
کاظم رجبعلی

نظرات  (۴)

سلام.
چه کلاسی...
به شاگردانش رشک می برم. 
و خبر چقدر مسرت بخش بود..
خدا زیاد کند..
هم امثال خانم معظمی را
و هم امثال این کارشان را...
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
هیچ فضلی نیست الا اینکه شما و همه دوستان در آن سهیم هستید.
بسم الله الرحمن الرحیم
چه شگون خوبی است ساختارهایی که اینروزها در بستر تدبر قرآن به قرآن نازل میشوند...

اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها

الحمدلله...
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
به نظرم تا آخرش با رویکردی به اهل بیت(ع) پیش برود. ان شاالله
۰۸ آبان ۹۴ ، ۲۰:۱۵ شریعتمداری
سلام
پیشنهادتان برای غایبین چیست؟!
پاسخ:
منظور کدام غایبین است؟
بسم الله الرحمن الرحیم

چه قدر شیرین است ، با قرآن و اهل بیت طعم هیجان را چشیدن .
کلاس حال ماشین زمان را دارد که نمی دانی هر لحظه و هر کجا، کدام در است که قرار است باز می شود...مثل حال قرآن به قرآن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی