.

بایگانی


بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

     کتاب کلام در نظام‌سازی ولایت(رویکردی تدبری در معرفی ادبیات، هنر، رسانه)، حاصل شش ماه جلسات و مباحثات با دوستان مدرسه هنر ادبیات رسانه بود که به لطف خدا مراحل ویرایش را طی می‌کند. این کتاب ابزاری را برای رویکرد قرآنی به موضوعات سه‌گانه یاد شده معرفی کرده است. و بحث را به سه راهی ای رساند که به لطف و عنایت خدا هر کدام از عناوین یاد شده می‌توانند توسعه پیدا کنند. متن زیر چکیده این کتاب است:

 

کتاب کلام در نظام‌سازی ولایت، رویکردی بنیادی به عملیات‌های  فرهنگی به نحوی است که نسبت این عملیات با نظام آفرینش و ذات هستی بخش معلوم شود. این مسیر، ابتدا رسانه ادبیات و هنر را در ساحت کلام الهی تعریف می‌نماید و با این اقدام بهره‌گیری آن موارد را از لحن، متن و بلاغت موجود در قرآن کریم میسّر و ممکن می‌نماید.  سیر این اقدام در عبارت القاء علم در مراتب رشد با ابزارهای لحن، متن و بلاغت خلاصه می‌شود. در ساحت کشف و ثبت، انواع ادبیات، ادبیات رسانه‌ای و ادبیات هنری و مدل‌های آن سامان می‌یابد. در ساحت انتقال و القاء، انواع رسانه، رسانه ادبی و رسانه هنری سامان می‌یابد و در ساحت القاء علم در مراتب رشد، انواع هنر، هنر ادبی و هنر رسانه‌ای سامان می‌یابند. این تنوع و سامان، در ترکیبی متوازن از هر سه ساحت هنر، ادبیات و رسانه  در متن سوره ها و آیات قرآن کریم تحقق عملی می‌یابد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۳۰
کاظم رجبعلی

نظرات  (۳)

سلام علیکم
الحمدلله برای اولین کتاب مدرس
و خدا رو شکر برای بودن در این سنگر و ان شاءالله که در این راه شهید شویم.
سلام.
تا حالا فصل اول کتاب را خوانده ام.
بخش بسیار زیادی از افکار و غایاتی که در ذهن شما بوده و در جلسات شنیده ام را در آن دیدم و به طوری تبیینی و شفاف کننده بود.
البته قلم این کتاب مثل همه کتاب های مدرسه است بسیار علمی و پژوهشی و شدیدا ساختاری. که این از جهتی قوت و از جهتی مایه سختی مخاطب است.
نمی دانم که این کتاب قرار است چه کاربردی داشته باشد. این کتاب قرار است تدریس شود؟ اگر بله به چه کسانی؟ و اگر نه آیا مبنای کتاب بنیادی است؟ و باید منتظر راهبردی اش شد؟
.
من از دیدن چارچوب کاملا مستحکم کتاب خیلی خوشحال شدم. اسکلت کار کاملا قوی است. البته کنار این مطلب به نظرم مقدمه کمی سریع به نتیجه می رسد. از آن جهت که مقدمه تقریبا جایگاه و تعریف و اهمیت کل کتاب را معلوم می کند، به نظرم بهتر است با تامل بیشتری به جاافتادن ماجرای کتاب  بپردازد. شاید این مطلب با اضافه کردن چند جمله در برخی بندهای مقدمه کاملا برظرف شود. 
البته چسارت است و بنده هنوز خواندن کتاب را تمام نکرده ام. از خواندن همین یک فصل آن قدر محظوظ شدم که دلم می خواست بند بند کتاب را طعام طیب خودم کنم. و واقعا این نگاه به ادبیات و هنر و رسانه برایم فوق العاده جذاب و علمی و مهم بود.
به هر حال از نویسنده و هر کسی که در نگارش و تالیف کتاب کمک کرده است، بسیار تشکر می کنم. اجرتان با امام سجاد علیه السلام ان شا الله.
با سلام و ارادت
کلمه عملیات های ... دارای اشکال نیست؟!
حیف است کار های علمی در این سطح از این دست ایراد ها داشته باشد!
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی