.

بایگانی

رسانه، یکی از مخلوقات خدا؛ ندیدنی و نشنیدنی

پنجشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۲۳ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

روز سه شنبه جلسه گروه رسانه سوژه ای شد برای دوبار تیتر زدن، دست آخر هم از دوستان خواسته شد یک کف دست متن برای تیتر دومشان بنویسند. اول تیترها را مقایسه کنید و بعد یکی از متن های منتخب را بخوانید و البته نظر بدهید.

تیترهای سری اول:

خ آمره: وضوح مؤلفه‌های تیتر زنی در جلسه رسانه/توان تیترزنی محک خورد/تیتر زدن زیرو روشد

خ شعبانی:چه کسانی و با چه ابزاری شنیدار ما را مدیریت می‌کنند/آیا کنترل شنیدارتان به دست خود شماست؟

خ نیلی: کشف باور نکردنی نوعی از مخلوقات

خ نوروزی: لحن کلاس بارانی

خ امیری: رسانه چیست؟/آیا هنر و رسانه دو موضوع جدا از هم هستند؟/در بیان رسانه‌ای چه ویژگی‌هایی اهمیت دارند

خ فاطمه پورصالحی: رسانه باید لحن داشته باشد؛ اما چرا لحن؟

خ سوداچی: هنر مخلوق انسان؟/آوای رسانه

خ احمدنژاد: عینکی!

خ سجادی: جلسه رسانه بدون رسانه‌ای ها/رسانه‌ای بدون رسانه‌ای ها

 

بعد از توضیحاتی دوستان دو باره تیتر زدند دقت بر هر نوع تغییری گویای نکات بسیاری است

 

خ احمدنژاد: از که آموختی

خ سوداچی: مؤلفه‌های حاضر و غایب در تیتر

خ پورصالحی: بیان تیتر فراتر از کلمات تیتر

خ نوروزی: لحنت را درست کن

خ نیلی: تیترها یا تیرهای بی نام و نشان

خ آمره: تمرین تیرزنی کار فعلی رسانه‌ای ها

خ شریعتمداری: تقسیمات اربعه

خ بشیری: تناسب لحن رسانه با مخاطب

خ سجادی: جلسه‌ای که مسجد نداشت

 

نمونه‌ای از متن های رسیده از گزارش جلسه بر اساس تیترهای فوق

 

تقسیمات اربعه

اگر رسانه، آن ابزاری است که جهت رساندن پیامی به کار گرفته می شود، آنچه از این طریق قصد می شود تا به مخاطب ابلاغ شود، و آنطور که مخاطب آن را درک می کند، مسئله مهمی در این رد و بدل پیام خواهد بود. "لحن رسانه"، اصطلاحی در همین راستاست که در این جلسه کارگروه رسانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هر متن یا پیام با عنوانی بر سر آن شناخته می شود. در رسانه های مکتوب خصوصا خبری "تیتر یا عنوان خبر" جایگاه ویژه ای دارد. تیتر است که مخاطب را جذب می کند یا مورد بی اعتنایی قرار می دهد. تیتر می تواند به سادگی منظور ساده و صریح یک متن را منتقل کند یا اینکه فراتر از متن بوده، مولفه های غایب در آن متن را هم با بار معنایی خود ابلاغ کند.

در یک جمله می توان گفت موفقیت یک رسانه یا افراد رسانه ای به ضرب شدت تیترهای خبرهای آنها بستگی مستقیمی دارد. یک تیتر، از 4 منظر می تواند برّان باشد:

1-    از منظر شخصیت رسانه: یعنی چه کسی آن متن را نوشته است، و یا چه رسانه ای با چه برچسب سیاسی-اجتماعی شناخته شده ای دارد آن متن را منتشر می کند.

2-    از منظر موضوعی که در جهت ابلاغ آن است.

3-    از منظر قالب تیتر و متن خبر. مثلا قالب طنز یا فانتزی، قالب جدی و سیاسی و انتقادی، قالب ادبی و هنری و ...

4-    از منظر زمان و مکانی که این متن با تیتر روی خود، منتشر می شود. مثلا اگر فضای فعلی جامعه درباره موضوعی حساس باشد، هر تیتری ولو بی ارتباط با آن موضوع، اگر به نوعی ذهن را متبادر به مسئله فعلی حساس جامعه کند، می تواند جذب داشته باشد.

در وسط و انتهای این جلسه، از اعضا خواسته شد تا برای موضوع خودمان عنوانی رسانه ای انتخاب کنند. فرد رسانه ای خود باید بتواند به چنین قلم رسانایی مجهز شود و تیترزنی، تمرینی مناسب برای نزدیک شدن به این هدف می باشد. قرار شد در جلسات آتی، به مباحث پیشرفته تری درباره متن نویسی رسانه ای بپردازیم.

تیتر، تازه اول راه است!

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۳
کاظم رجبعلی

نظرات  (۴)

۲۳ بهمن ۹۳ ، ۲۰:۵۴ مهین سادات چاوشی
یک نکته ی جالب اینکه تیتراسیون که همین کلمه ی "تیتر" هم بنظرم از آن گرفته شده در لغت بمعنای "سنجش عیار" است یا فهمیدن قابلیت و تحمل چیزی مثلا اینکه برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها کسی تیتر نمیزند و یک نویسنده (دکتر علی شریعتی) نام کتابش را میگذارد "فاطمه، فاطمه است". و اینکه برخی مردم به فرستادگان خدا میگفتند:" انا تطیرنا بکم لان لم تنتهوا لنرجمنکم و لیمسنکم منا عذاب الیم" با همین تحمل سنجی در ارتباط است. انبیاء بسیار با تحمل و با عیار بالا بودند که با سنگ زدن، در آتش افکندن و اذیت های دیگر خنثی نمیشدند.
استفاده ی دیگری که از معنای همین کلمه ی "تیتر"  میشود این است که هر تیتر واقعا با ظرفیت متن یا گزارش تصویری باید همخونی و همگونی داشته باشد مثلا برای یک کار سبک نباید تیتر سنگین زد یا بالعکس. دو تیتر"مؤلفه‌های حاضر و غایب در تیتر "و "تمرین تیرزنی کار فعلی رسانه‌ای ها"  به نظر تیتر های متناسب و متعادلی میآیند. 
پاسخ:

ممنون

سر سفره غذا یکی است
اما هر کسی بنا به حالش، نیازش و ذائقه اش برداشتی از طعم و رنگ غذا دارد
با وجود همه تفاوت هایی که می دانم و می شناسم و تفاوت احوال دوستان
جالب است که تقریبا خیلی دور از هم تحلیل نداشتند
اما منتظرم ببینم برای سال آینده مثلا ماه مبارک رمضان یا ماه محرم یا دهه ذی حجه چقدر تفاوت تیترزنی دوستان بیشتر می شود و چقدر نزدیک می شوند به غرض
مطمئنم اگر سرعت قرآنی خوانی برود بالا
روزی می رسد که حرف دل این یکی را آن یکی عینا نوشته
انگار که همه یک کلمه اند
پاسخ:

ممنون

چقدر در فرآیند تیتر های مرحله اول و دوم بلوغ اتفاق افتاده. 
جالبه که این بلوغ یک ساعته در طی فرآیند علمی اتفاق افتاده که همه مراحلش باید در لحظه تجربه بشود.
گرفتن داده ها، تحلیلشون، و گرفتن خروجی .....
بنظرم همه گروه در مرحله گذر از طفولیت  هستند. و چقدر حیف که جلسه قبل رو از دست دادم . بابتش واقعا متاسفم!
۰۸ فروردين ۹۴ ، ۰۱:۳۶ هادی ماهی کار

بسم رب القلم


قرارگاه علمی فرهنگی کربلا مسابقه غزل سرایی با موضوع حضرت ام البنین و حضرت عباس ع برگزار میکند.

دوستان میتونن غزل هاشونو برامون ارسال کنند ویا بصورت نظر خصوصی برامون بفرستند.

آخرین مهلت شرکت در مسابقه : پنج شنبه 13 فروردین 94 مصادف با شب وفات حضرت ام البنین


به سه آثار برگزیده به تشخیص هیأت داوران جوایز نقدی اهدا خواهد گردید.

سایت هیئت دانش آموزی صاحب الامر عج : www.sahebnet.ir  

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی